— Vi har beregnet disse kostnadene og tapene til vel 15 millioner kroner. SAS Braathens mener at det er urimelig at vi skal bære dette tapet, da situasjonen var skapt av flygelederne og ikke av SAS Braathens. Derfor har vi tenkt å sende regningen til Avinor, sier informasjonssjef Siv Meisingseth til NTB.

Opplysninger som flyselskapene har gitt NTB, tyder på at de er påført tap på flere titalls millioner kroner fra mandag ved 10.30-tiden til midnatt natt til onsdag. Også Avinor har hatt tap på grunn av langt færre avganger og landinger på flyplassene enn normalt.

Beregninger av disse tapene vil trolig foreligge torsdag, opplyser kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor til NTB.

Kanselleringer

En vesentlig del av tapene som flyselskapene mener de har hatt, er knyttet til kansellerte flyavganger mandag og tirsdag. SAS Braathens hadde 200 kanselleringer mandag og 260 tirsdag, Norwegian hadde 31 kanselleringer de to dagene, mens Widerøe måtte kansellere 80 avganger mandag og 66 avganger tirsdag. Det gir hele 637 kanselleringer.

— For vår del regner vi med at vi de to dagene mistet omsetning fra vel 40.000 passasjerer på Gardermoen. I tillegg kommer passasjerer på andre norske flyplasser og reisende i utlandet som skulle hjem. Det kan dreier seg om mellom 5.000 og 10.000 passasjerer, sier Meisingseth.

Norwegian har ennå ikke beregnet sine tap, for per i dag vet ikke lavprisselskapet hvor mange krav om billettrefusjon som kommer inn - 1.000 eller 5.000 krav, sier informasjonssjef Anne Grete Ellingsen.

I tillegg kommer kostnader for overtidsbetaling til de ansatte og til transport i busser av passasjerer.

Gale posisjoner

Widerøe, som har kortbaneruter innenriks og flere regionalruter innen- og utenriks, har regnet med at de gikk glipp av omsetning fra vel 4.000 passasjerer mandag og tirsdag. Tapet er kalkulert til vel 4 millioner kroner, sier informasjonssjef Siv Sandvik i Widerøe til NTB.

— I tillegg kommer store ekstraomkostninger ved ombooking av passasjerer og innkvartering av passasjerer. Og så har vi merutgifter ved at vi måtte få overført fly og mannskap fra en flyplass til en annen. Men alle disse ekstraomkostningene har vi ennå ikke beregnet, sier Siv Sandvik i Widerøe til NTB.

<b>KAOS:</b> Rundt 50.000 mennesker ble rammet da flygelederne ble rammet av kollektiv sykdom denne uken.
SCANPIX