SAS hadde i fjor en passasjervekst på snaut 1 million reisende på norske flyplasser. Norwegians vekst var til sammenligning på 335.000 passasjerer, viser tall fra Avinor.

SAS har nå 3,1 millioner flere passasjerer enn konkurrenten på norske flyplasser. Det er den største avstanden mellom de to selskapene siden 2009, viser tall som Avinor har utarbeidet for Aftenposten.

SAS mener at blant annet gjeninnføring av bonuspoeng på innenlandsreiser har bidratt til passasjerveksten. I tillegg trekker informasjonssjef Knut Morten Johansen fram at SAS har arbeidet systematisk for å bedre produkt og service, samt å dempe prisvekst på billetter.

Norwegian er ikke bekymret over at SAS' passasjervekst øker. Norwegian har ikke noe mål om å bli større enn SAS i Norge. Det er begrenset vekstmuligheter i et land med få innbyggere, og målet er derfor å vokse internasjonalt, forklarer informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen. Han legger til at gjeninnføring av bonuspoeng i Norge også forklarer hvorfor Norwegian sakker akterut.

Transportøkonomisk institutt er ikke overrasket over at Norwegian kaprer færre nye passasjerer enn SAS. Forsker Harald Thune Larsen mener gjeninnføring av bonuspoeng har hjulpet SAS kun i begrenset grad. Han forklarer utviklingen med Norwegians strategi om å vokse internasjonalt. (©NTB)