Begge selskapene satt tirsdag i møter med Luftfartstilsynet i Bodø, sammen med flere operatører innen norsk luftfart. Selskapene har bedt om tillatelse til å fly i områder med middels askekonsentrasjon — mellom 2 og 4 milligram aske per kubikkmeter luft - med forskriftene som ble innført mandag denne uka.

— Både SAS og Norwegian fikk tirsdag kveld innvilget søknadene med umiddelbar virkning. Det vil si at de har presentert tekniske og operative prosedyrer som tilfredsstiller kravene til sikkerhet, opplyser informasjonsrådgiver Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet til NTB.

Stikkprøver

Prosedyrene innebærer blant annet regler for hvordan pilotene skal opptre under flyging, og hvordan teknikerne skal vedlikeholde flyene.

Avgjørende for søknadene var om fly— og motorprodusentene har gitt godkjenning til å fly i områder med aske.

— Luftfarten er svært innrettet mot sikkerhet, og det vil bli tatt stikkprøvekontroller på vanlig måte for å sørge for at selskapene følger prosedyrene, sier Erlandsen.

De fleste norske selskaper har etter askeproblemene i fjor allerede tillatelse til å fly i områder med lav askekonsentrasjon.

Opp til selskapene

Det er nå opp til selskapene å avgjøre hvorvidt de kan fly med den vulkanaskekonsentrasjonen som er på vei inn over Norge.

— Noen fly går og andre ikke. Det er den situasjonen vi kommer til å ha. Med det nye regelverket erklæres det ingen flyforbudssone, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor til NTB.

Han påpeker at det var enklere under fjorårets vulkanutbrudd. Da ble det innført flyforbudssone, og dermed var det ingen trafikk.

— Slik situasjonen er nå, tilbyr Avinor luftfartstjenester. Vi sender meldinger ut fra den informasjonen vi får til flyselskapene om hvordan askeskyen beveger seg, sier kommunikasjonsdirektøren.

- Prioriterer sikkerhet

Kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian understreker at sikkerheten kommer først når selskapet vurderer hvorvidt de kan fly.

— Det utgjør ingen forskjell at det nå er opp til flyselskapene å avgjøre om de kan fly med middels askekonsentrasjon. Flysikkerhet er vår viktigste prioritet uansett, sier Sandaker-Nielsen til NTB.

Han tror Luftfartstilsynets avgjørelse reduserer sjansen for forsinkelser og innstillinger.

— Vi er i mye større grad i stand til å gjennomføre flyginger nå. Det er vanskelig å spå hvordan situasjonen utvikler seg, men slik værforholdene ser ut, ser det lyst ut, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Tre soner

Det er tre ulike soner med askekonsentrasjon, rød, grå og blå. I rød sone er askekonsentrasjonen høyest og dette er dermed et fareområde.

Så langt Avinor kjenner til, er det ingen europeiske flyselskap som har lov til å fly i denne sonen. I Norge er Vestlandet nå innenfor grå sone, det vil si middels askekonsentrasjon.

— Det er bokstavelig talt en gråsone. Du kan fly der om du har tillatelse fra Luftfartstilsynet, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.