I siste sekund varslet SAS torsdag morgen at den varslede presentasjonen av resultatet for tredje kvartal og en tung spareplan for de kommende årene måtte utsettes til mandag neste uke.

Flyselskapet har ikke klart å få alle kreditorene sine til å gå med forlengelse av et løpende lån, men opplyser at forhandlingene er i sluttfasen og at det trolig blir en enighet i løpet av de kommende dagene.

«Det er gjort betydelig framgang både i forhandlingene og med den nye planen, og begge ventes å være klare i løpet av de neste dagene», skriver SAS i meldingen.

Analytiker Ivar Andreas Lemmechen Gjul i Fondsfinans mener at utsettelsen ikke trenger å være dramatisk, selv om det er uvanlig. Snarere tyder det på at SAS nærmer seg en endelig avklaring, mener han.

Full pakke

— Når SAS nå vil presentere noe, så ønsker de å være i mål med absolutt hele pakken. Da er det bedre med en liten utsettelse enn å legge fram noe delvis, som i sin tur kan utløse nye spekulasjoner. Jeg tolker det som at de nesten er i mål, mer enn at de er veldig langt unna, sier Lemmechen Gjul til NTB.

Markedet så ut til å ta nyheten med ro torsdag formiddag, selv om et er høyst uvanlig at et selskap det knyttes spesielt stor interesse til, avlyser sin egen resultatpresentasjon samme morgen som den skulle funnet sted.

— Det er svært sjelden at det skjer, og det tilsier at SAS er i en utfordrende situasjon. Det er nok klokt å vente med presentasjonen til de har svarene på alle spørsmålene som vil bli stilt, sier kommunikasjonsdirektør Per Eikrem ved Oslo Børs.

På Oslo Børs sank SAS-aksjen med 1,45 prosent torsdag, til 5,42 NOK. På Stockholm-børsen steg den med 0,79 prosent til 6,40 SEK, mens i København endte den der den startet dagen, på 5,65 DKK.

SAS er i forhandlinger både med bankene og med de ansatte, på den ene siden for å forlenge løpende lån og på den annen side for å kutte kostnader.

I forrige uke varslet flyselskapet at det skal kutte kostnader med 3 milliarder kroner og selge unna eiendeler for like mye - for deretter å konsentrere driften om kjernevirksomheten.

— Jeg tenker at utsettelsen torsdag tyder på at de nærmer seg en totalløsning som både avklarer forholdet til kreditorene og til de ansatte, sier Lemmechen Gjul.

Høye lønninger

Forhåndsvarslet har ført til spekulasjoner om at SAS vil selge bakkeselskapet SAS Ground Handling, bonusprogrammet EuroBonus, Widerøes Flyveselskap, fast eiendom og fly - som deretter må leies inn.

I tillegg pekes det på at SAS har langt høyere kostnadsnivå enn konkurrentene Norwegian og Ryanair. Ifølge Dagens Næringsliv er lønnsutgiftene i SAS dobbelt så høye som i Norwegian, noe som dels skyldes et generelt høyere lønnsnivå og dels flere ansatte i SAS.

Ifølge NRK kommer ledelsen i SAS til å kreve at de ansatte — uten forhandlingsrunder - går med på kutt som omfatter inntil 15 prosent lønnsnedgang. Ifølge kilder som sitter nær prosessen, omfatter også tiltakene lengre arbeidsdager og dårligere pensjonsavtaler.

Selv om sparekniven henger over flyselskapet, steg passasjertrafikken med 5,4 prosent i oktober, sammenlignet med samme måned i fjor. Trafikkøkningen er imidlertid ikke blitt omsatt i overskudd, fordi billettprisene ikke har klart å holde tritt med stigende drivstoffpriser.