SAS International har gjort seg skyldige i regelbrudd åtte ganger det siste året og er nå svært nær en anmeldelse, sier sentralt plassert kilder i kilder til Dagsavisen.

Det siste halvåret er det avdekket fem alvorlige brudd på regelverket på langruteflyene og SAS har nå fått tre ukers frist til å rydde opp.

For to dager siden mottok selskapet et brev fra skandinaviske luftfartsmyndigheter som inneholdt drepende kritikk av sikkerhetsrutinene, skriver Dagsavisen.

Tidligere i år ble det avdekket at flere SAS-fly ikke hadde gjennomgått pålagt ettersyn og etter myndighetens syn derfor ikke var luftdyktige.

Nå er ni langrutefly av typen Airbus 330 og 340 i søkelyset, tre av dem norskregistrerte. Flyene flyr fra København og Stockholm til USA, Kina, Japan og Thailand.

– Vi kan ikke leve med en situasjon der vi gang på gang opplever svikt i rutinene som går ut over sikkerheten, sier luftfartsdirektør Kurt Lykstoft Larsen til Dagsavisen.

Kritikken rammer bare SAS International som har ansvaret for selskapets langruter, og ikke SAS Braathens i Norge.