Ifølge Aftenposten, som har fått tilgang til arbeidsinstruksen som gir en detaljert beskrivelse av hvordan de ansatte skal få opp salget om bord, har Ryanair stemplet den som «strengt privat og konfidensiell».

— Salg er ekstremt viktig for å skaffe selskapet inntekter, og vi trenger å generere inntekter for å holde lave priser. Og det gir oss flere passasjerer som holder oss i luften og alle i jobb, heter det i den 36 sider lange manualens del som omhandler såkalt ombordsalg.

Ifølge Aftenposten forklarer manualen hvorfor Ryanair driver et mer aggressivt salgsarbeid enn de fleste andre ruteflyselskaper. Beskjeden til de ansatte er krystallklar:

— Besetning med god salgsopptreden vil få sin anerkjennelse, mens de som ikke oppfyller våre salgsmål, vil bli gjenstand for intern gransking. Fortsetter det dårlige salgsarbeidet, vil dette resultere i ytterligere tiltak, inkludert fjerning fra basen, degradering og oppsigelse, fastslår selskapet.

Ryanair har egne inspektører som utgir seg for å være vanlig reisende, som kontrollerer om de kabinansatte gjør en god nok jobb.

Aftenposten spør informasjonsdirektør Robin Kiely om det irske selskapet virkelig har anledning til å sparke ansatte som ikke selger nok.

— Ja, alle som ikke gjør en god nok jobb, kan bli sagt opp. Er det ikke slik i Norge? er svaret.