Ryanair-sjef Michael O'Leary nekter for at selskapet tilbyr sine ansatte slavekontrakter og avviser at Ryanair må forholde seg til norske arbeidslivsregler eller skatteplikt på Rygge.

— Det vil aldri skje at vi blir nødt til å møte for noen norsk domstol. Saken vil bli avvist. Anklagene mot oss er uten rot i virkeligheten, og dessuten er det hevet over tvil at vi og våre ansatte må forholde oss til irske lover og regler også ved vår base på Rygge i Norge, sier O'Leary til NTB.

En arbeidskontrakt i Ryanair som NTB de siste dagene har brakt utdrag fra, har blitt omtalt som slavekontrakt av nestlederen i arbeidstakerorganisasjonen Parat.

— Min påstand er at du ikke i noe fritt, vestlig land kan ha folk på slavekontrakt. Vi har 8.500 ansatte som frivillig jobber for oss. I tillegg har vi - i dette øyeblikk - 5.000 personer på venteliste som gjerne vil begynne i jobb hos oss, inkludert fra SAS. Det faller på sin egen urimelighet å si at vi tilbyr slavekontrakter, sier O'Leary.

Stoltenberg flyr ikke Ryanair

De siste dagene har det kommet fram påstander om elendige arbeidsforhold i det irske lavprisselskapet. LO og andre fagforeningen boikotter Ryanair på grunn av de ansattes arbeidsforhold. Onsdag oppfordrer også AUF-leder Eskil Pedersen til en folkelig boikott.

— Folk som skal på ferie og selskaper som sender ansatte på jobbturer, må legge to og to sammen og se at de får ekstremt billige flybilletter og at noen må betale for det, nemlig de ansatte i Ryanair, sier Pedersen til NTB.

Anklagene mot flyselskapet ble tatt opp i spørretimen på Stortinget onsdag. Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) forteller at han aldri har fløyet med Ryanair og heller ikke kommer til å gjøre det. Utover et «det passer nok ikke for meg», avslo han imidlertid å begrunne holdningen sin ytterligere.

Lover å følge opp

NTB skrev tirsdag om det fagforeningene betrakter som regelrette slavekontrakter i Ryanair. Kabinansatte tjener 122 kroner timen, får lønnstrekk for alt fravær, også sykdom, og kan pålegges fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.

Ryanair blir dessuten beskyldt for å ha unndratt seg skatteplikt i Norge.

Helt siden 2010 har fagforeningen Parat jobbet med saken og forsøkt å få forskjellige norske myndighetsorganer engasjert i problematikken. Uten hell. Selv ikke et brev til statsministeren er besvart, ifølge nestleder Vegard Einan. Det er bare blitt videresendt til Samferdselsdepartementet. Unnfallenhet og passivitet, mener Einan.

Det benektet Stoltenberg onsdag, da stortingsrepresentant Hans Olav Syversen (KrF) tok saken opp i spørretimen. Statsministeren framholder at det har vært flere møter mellom Parat og departementet i sakens anledning, og sier han skal forsikre seg om at det blir flere møter for å følge opp «veldig alvorlige påstander». Til NTB sier han at «dersom det norske regelverket ikke er godt nok, så skal det gjøres bedre».

Varsler tilsyn

Både Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet varsler at de vil se nærmere på arbeidsforhold og arbeidsmiljø i Ryanair.

Luftfartstilsynet varsler tilsyn med arbeidsmiljøet ved Ryanairs base på Rygge i løpet av kort tid. Tilsynet blir det første i sitt slag. Samferdselsdepartementet vil se på om det irske lavprisflyselskapet har brutt norsk lov.

Kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet sier til NTB at man ikke kan utelukke at et arbeidsmiljø som det den tidligere Ryanair-flyvertinnen Alessandra Cocca hevder å ha opplevd hos Ryanair, vil kunne gå ut over sikkerheten.

Statssekretær Geir Pollestad (Sp) i Samferdselsdepartementet opplyser at Luftfartstilsynet har fått beskjed om å følge spesielt godt med på Ryanair.

Italienske Cocca, som jobbet fra Rygge flyplass, hevder at arbeidsforholdene var preget av frykt, at kontrakten var blottet for sosiale rettigheter og at det var stort salgspress på hver flyging. Hun har nå gått til sak mot Ryanair for ulovlig innleie og usaklig oppsigelse.

SJEF: Michael O'Leary er Ryanairs omstridte direktør.
NTB SCANPIX