For åttende gang delte Likestillingssenteret torsdag ut priser for beste og verste reklamefilmer sett fra et likestillingsperspektiv.

Reklameprisen 2001 gikk til Norsk Tipping og reklamebyrået New Deal for en reklamefilm som slår fast at slett ikke alle drømmer om å bli fotballspillere. Filmen handler om en gutt som blir taklet hardt på fotballbanen. Gjørmete og tydelig misfornøyd går gutten ut i skogen, der han finner ut at fotball kanskje ikke betyr alt.

Sjarmerende — Vinnerfilmen alminneliggjør utradisjonelle valg på en svært naturlig og sjarmerende måte, uttaler juryen.

Regissør Arild Andresen i New Deal innrømmer at han slett ikke tenkte på likestilling mellom kjønnene da han lagde filmen, men synes det var hyggelig å bli hedret.

— Jeg tror filmen handler om ting mange kan identifisere seg med. Samtidig viser den at det er behov for mer kultur enn idrett og korps, sier han.

Ufølsom kvinne Filmen «Søt hevn» som reklamerte for selskapet Din Energi ble kåret til årets reklameversting. Din Energi er nå en del av firmaet Tindra, og Tindras markedsdirektør Gard Rønning innrømmer at han synes det er litt flaut å få en slik pris.

I filmen sniker en sjalu ektemann seg utenfor vinduene og spionerer på eks-kona og hennes nye mann. For å ta hevn skaper han et lurveleven ved å skru opp lyden på TV-en med en fjernkontroll han har med seg.

Juryen mener filmen fremstiller kvinnen som en ufølsom og grådig vinner og mannen som en sliten og sår taper etter samlivsbruddet.

— Filmen gir næring til myten om at kvinner blir ufortjent tilgodesett i skilsmissesaker, uttaler juryen.

Reklamefilmen er laget av byrået JBR McCann.

Verdibærer Statsminister Jens Stoltenberg delte ut prisen for beste reklamefilm.

— Reklame er en av de viktigste verdibærerne vi har i samfunnet — på godt og vondt. Den formidler holdninger, ellers ville ikke bransjen brukt milliarder av kroner på dette. Derfor er det viktig å tenke gjennom hva slags holdninger vi får gjennom reklamen, ikke bare hva slags produkt det reklameres for, sa Stoltenberg.

Også direktør ved Likestillingssenteret, Ingunn Yssen påpekte at reklamebransjen bør være sitt ansvar bevisst.

— Reklamen bør behandle folk som individer ut fra hva de gjør, ikke ut fra om de har pupper eller ikke, sa hun.