Borte er nærbilder av rumper og lår i ludderundertøy. Borte er de skrevende modellene som glaner sløvt i kamera. Borte er også hardcore S/M sex, aggressiv make-up, stiv og kald minimalisme, lær, nagler, dårlig humør og sure miner.

Kynismen og den ironiske distansen har tatt en pause etter 11. september, også hos dem som bestemmer hva som er in og hva som er ut. Vårens og sommerens motebilde handler om romantikk, virkelighetsflukt og en oppdatert versjon av hippiestilen.

Agressiv sex

Gjennom nittitallet ble reklamekampanjene til de største motehusene stadig mer kyniske i sitt forhold til sex og samliv.

Når det gjaldt form og stilistikk var motefotograferingen ofte banebrytende, og det kunstneriske nivået svært høyt. Noen hevdet endatil at det nå var i reklameverdenen det ble skapt grensesprengende kunst.

Men innholdet ble stadig mer preget av fremmedgjøring, angstfylt futurisme og seksuell avstumpethet. Etter heroin chic, den traurige junkie-inspirerte moten på begynnelsen av nitti-tallet, hentet moteskaperne inspirasjon fra kvinner på randen — horer, strippere og pornostjerner.

Motebladene de siste årene har vært fulle av seksuelt eksplisitte bilder: halvnakne modeller i seksuelle situasjoner med nær sagt hva som helst - menn, kvinner, hunder, møblement eller kjøkkenredskaper - det var ikke så nøye, så lenge det ikke var følelser med i bildet.

Kjærligheten, revurdert

Nå er hardcore horesexy imidlertid ut. Bytt den valke-eksponerende T-skjorten med påskriften Pornstar med en blondebluse. Sexy ala 2002 er nemlig dydig og kvinnelig.

Etter 11. september har den aggressive seksualiteten måttet vike vei for romantikken. Uten et snev av ironi hyller moteskaperne kjærlighet, medmenneskelighet og uskyld. Klesmerket Abercrombie & Fitch, kjent for sine kontroversielle nakenbilder, har gjort helomvending i årets katalog, som skildrer en romantisk togeise.

— Vi ønsket å formidle kjærlighet og følelser mennesker imellom, sier reklamesjef Sam Shahid til the New York Times.

Lori Agner, visepresident for sko- og veskeprodusenten Kenneth Ole, sier at verden "ikke er klar for typiske motereklamer".

— Vi har satset på forhold, varme, menneskelighet - ting som folk flest kjenner seg hjemme i, sier Agner

Make Love Not War

Romantikken og uskylden er hvit, og hvitt er sommerens store farge.

Hvitt symboliserer også fred. Moteskaperne har latt seg inspirere av hippiebevegelsens Make Love Not War-stil. Hippiestilen oppsto sist en stor væpnet konflikt truet verden, under Vietnamkrigen på seksti- og syttitallet.

Bluser og skjorter med blonder og rysjer er sesongens garantert største slager. Lange flagrende skjørt, søte blomstrete kjoler, fargerike trykk, perler og tilbehør - denne sommeren kan du ikke lesse på deg nok.

Om du bare skal kjøpe en ting denne våren, bør det ifølge britiske ELLE være en såkalt singoalla-bluse - de løse sigøyner-aktige toppene med bare skuldre og rynket, ofte brodert front. De opprinnelige hippiene var inspirert av sigøynere, og trenden i år stjeler også mye fra dem.

Vil du være sikker på å være in bør du kle deg som en blanding av sigøyner, hippie og flamencodanser, helst med en stor silkeblomst i håret, på armen eller brystet.

Kan skifte fort

Moteskaperne kan imidlertid ikke love at all kjærligheten og uskylden vil vedvare. Trendene skifter fort, 11. september kommer på avstand, og ironien og kynismen gjør et snikende comeback i popkulturen. Dessuten er trendnissene troløse elskere.

— Det ene øyeblikket elsker vi én ting, det andre en annen. Det blir fort kjedelig, uansett, fastslår Lori Goldstein, som er stylist for italienske Prada.