JULIA S. PERELSTEIN

INGIBJÖRG MEYER-MYKLESTAD

— Vi skulle sjøsette båten forrige søndag, og seile den til Norge, sier Sigurd Coates til BT.

Byggingen av «Britannia» har vært oppfyllelsen av en langvarig drøm for nordmannen, som seiler regatta på europamesternivå.

Var mistenksom

Nasjonalt russisk fjernsyn var møtt opp i byen Arkhangelsk for å dekke den første turen til en av verdens mest berømte båter.

— Da de kom ble de overrasket over at løftekranene ikke var der. Jeg måtte informere om hva som hadde skjedd, forteller Coates.

I siste øyeblikk hadde nemlig eieren av verftet besluttet å holde båten tilbake.

— Han syntes det var mistenkelig at det har vært så lave innbetalinger til verftet, og mente det måtte være noe snusk.

— Men dette kommer av at vi har brukt utstyr, materialer, og arbeidere fra Vesten, sier Coates.

Etter to revisorbesøk uten å finne noe galt, skal verftseieren nå ha antydet en «skatt» på fem millioner dollar før båten får forlate verftet.

Frykter sabotasje

— Muligheten til å bygge en kopi kom da Russland åpnet grensene. Prisene var lave, og jeg valgte et verft i Arkhangelsk som var kjent for gode håndverkere, sier Coates. Han har selv finansiert prosjektet.

Når «Britannia» nå står ferdig er den forsikret for rundt 50 millioner kroner, mens byggekostnadene ifølge eieren har vært på om lag 10- 15 millioner.

— Målet er å bruke båten til å seile regatta i hele verden, i tillegg til å leie den ut til spesielle arrangementer.

Båten sto ferdig for flere år siden, men alt har tatt lengre tid enn planlagt.

— Etter tre års forhandlinger hadde jeg endelig klart å få en skikkelig avtale om kraner til å løfte båten i sjøen.

Kranene står nå ved verftet i Arkhangelsk, og selskapet har lovet å avvente situasjonen i et par dager fremover.

— Blir ikke problemet løst innen da, risikerer jeg at «Britannia» blir stående over vinteren og kan bli ødelagt av uvær eller sabotasje.

By i fortvilelse

Ifølge Coates har støtten fra lokalbefolkningen i Arkhangelsk vært overveldende.

— Norge har i flere hundre år drevet handel med denne regionen.

— Menneskene her vil gjerne at flere aktører fra næringslivet skal investere, og frykter at denne konflikten skal skremme folk fra et mulig samarbeid.

Alle juridiske avtaler skal være i orden. Coates forteller at det heller ikke er snakk om utestående gjeld til verftet.

— Når eieren likevel nekter å la oss hente båten er det fordi han vet at saken vil ende i rettsapparatet.

En slik prosess kan ta flere år - dermed kan det være penger å tjene på å gjøre det han gjør, selv om det er ulovlig.

Håp om diplomati

Nå har Coates tatt kontakt med den morske ambassaden i Moskva, den norske konsulen i Murmansk, og Utenriksdepartementet.

I en e-post fra Russlands ambassade i Norge som BT har fått tilgang til, bekrefter konsul Vladimir Isupov at saken nå er kjent i det russiske utenriksdepartementet, og studeres der.

— Jeg tror hjelp fra politisk hold kan være eneste mulighet for å få «Britannia» ut av verftet, sier Coates.

Det lyktes ikke for BT å få tak verftseieren i Arkhangelsk i går kveld.

Rune Sævig