Har du fått ny mobil med slikt abonnement til jul, er det praktisk talt umulig å ta den i bruk.

Telenors ladetelefon, 915 00 900, er overbelastet som følge av at mange nye kunder forsøker å lade opp den nye mobilen med ringetid samtidig. Ringer du nummeret, får du beskjed om at det ikke er i bruk.

Over én million kunder har "Ring Kontant"-abonnement. Hvor mange som er rammet av julefeilen, er ikke kjent.

— Ba meg bli NetCom-kunde

Telenor-kunde Hilde Grytten fra Førde har bare "Ring Kontant"-abonnement, og er avhengig av at telefonen fungerer. Etter utallige forsøk på å lade telefonen julaften og 1. juledag, måtte hun gi opp.

— Dette er veldig frustrerende, og jeg kommer selvsagt til å skifte til et annet selskap. Når jeg ringer Telenors kundetelefon, får jeg bare spørsmål om hvorfor jeg ikke har vanlig fasttelefon. Det var til og med en som ba meg vurdere å bytte til NetCom, sier hun.

Uklart når feilen blir rettet

Hos Telenor får bt.no opplyst at det jobbes på spreng med å få løst problemet, men at det er umulig å si hvor lang tid det vil ta. En reserveløsning er på plass tirsdag kveld, men problemene er langt fra over.

Assisterende informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor Mobil beklager feilen, og sier den henger sammen med at mange har fått ny mobil til jul.

— Det er imidlertid ikke selve pågangen som er problemet, men en software-feil som ble utløst som følge av trafikken. Linjene skal tåle et slikt antall kunder som vi har nå, sier han.

Feilen er ikke av samme type som den som oppstod i fjor jul, sier han.

Minibank

Selv om ladetelefonen ikke fungerer, kan du fortsatt lade mobilen i mange minibanker.