MARIT EIKEMO

— Dette har vært et eventyr for oss, sier Henrik J. Askvik, daglig leder i Henrik J. Askviks Sønner AS. Bedriftens omsetning har økt med 57 prosent i Norge i 2004, og 50 prosent totalt. I løpet av årets syv første måneder hadde Askeladden en omsetning på 200 millioner kroner, som var det samme som i hele fjoråret til sammen.

— Vi så konturene av dette allerede i fjor høst og heldigvis slo salget til, ettersom vi må planlegge produksjonen etter forventet forespørsel, sier Askvik.

Det er særlig salget av mindre familiebåter, som blant andre Askeladden fører, som har økt mest. Dette er båter i prisklassen fra 20.000 til 350.000 kroner.

Sterkt båtfylke

— Omsetningen i landet generelt ligger på 15 prosent økning så langt i år, sier Erlend Prydz i båtbransjeorganisasjonen Norboat.

— Også seilbåter har solgt bra i år. Det er imidlertid ikke rett, som mange skal ha det til i år, at det er de store luksusbåtene som selger mest, sier Prydz. Han fremholder likevel Princess-importøren Norsk Båtsenter i Bergen som et hederlig unntak fra regelen.

— Hordaland er i det hele tatt et veldig strekt båtfylke, sier han.

Også Viksund Båt AS på Askøy har hatt et jubelår av de sjeldne.

— Dersom vi ser sesongen 2004 og 2005 under ett, har vi gjort unna 90 prosent av produksjonen for neste sesong allerede. Det vil si en 15-20 prosent økning fra i fjor. Neste år ligger det an til en ytterligere økning fra 60 millioner i omsetning i år, til 70 millioner, tror Viksund.

Askøybedriften har foretatt 4-5 nyansettelser for å øke kapasiteten. Besteselgeren er en 34 fots båt fra 1,8 millioner kroner. Salget begynte i september i fjor, og frem til neste sommer har Viksund så langt solgt 65 eksemplarer.

Norge i verdenstoppen

Tendensen er den samme i hele bransjen. Fra Florø melder Firdaposten at Solheim Diesel har hatt rekordsalg av båter i sommer, nærmere bestemt en dobling fra i fjor.

Beregninger fra Norboat viser at Norge er nummer to i Europa på antall solgte båtmotorer i år ý uavhengig av befolkningstall. Bare i Frankrike, med sine 61 millioner innbyggere, er båtsalget høyere.

— Når det gjelder motorsalg pr. innbygger ligger vi sannsynligvis helt i verdenstoppen, sier Erlend Prydz i Norboat.

God privatøkonomi og lavt rentenivå er noe av forklaringen på at folk i økende grad ønsker å investere i båt.

– I tillegg gjorde 11. septembereffekten sitt til at svært mange ønsket å feriere hjemme, og gjenoppdaget dermed Norge som det flotte ferielandet det er, sier Prydz. ØKNING: Omsetningen av båter har økt med 15 prosent så langt i år.<br/> ARKIVFOTO: JAN M. LILLEBØ