Odd Reitan og sønnen Magnus har lenge drømt om å bli størst i Europa på servicehandel. Med Shell på laget tror kjøpmennene drømmen har rykket nærmere.

– Vi vil bli størst og best. Jeg ser for meg Shell-stasjoner med 7-eleven-kiosker nedover hele Europa. Nå kan vi endelig løfte denne tanken opp fra drøm til visjon, sier Odd Reitan til NTB.

Reitan senior har overlatt direktørjobben i Reitan Servicehandel til sønnen Magnus, men var likevel til stede da samarbeidsavtalen med Shell ble presentert på en bensinstasjon i Fetsund mandag. Odd Reitan røpet også at han var skeptisk til oppkjøpet av Hydro Texaco-stasjonene i fjor sommer.

– Jeg var skeptisk fordi det å drive bensinstasjoner ikke er en del av vår kjernevirksomhet. Men det har gått bedre enn jeg fryktet, sier han til NTB.

Ifølge Magnus Reitan var det et stort element av taktikk bak oppkjøpet av Hydro Texaco i fjor sommer.

– Vi ville gjøre oss attraktive for globale aktører innenfor oljebransjen. Det klarte vi, sier han.

Nedleggelse

Avtalen innebærer at Shell sørger for bensindrift og 7-eleven styrer butikkene ved 91 YX-stasjoner i Norge, 66 YX-stasjoner i Danmark og 112 Shell-stasjoner i Sverige.

– YX-stasjonene vil ikke forsvinne helt. De 120 selveide stasjonene i Norge kan velge å fortsette. Ytterligere 60 franchise-stasjoner vil bli solgt til selveiere, omgjort til UnoX-stasjon eller lagt ned, sier Magnus Reitan. Han har foreløpig ingen oversikt over hvor mange av de mindre stasjonene som kan bli nedlagt.

– Jeg er veldig begeistret for avtalen. Vi tror den vil øke lønnsomheten i et kjernemarked for Shell, sier oljeselskapets globale bensinstasjonssjef Josef Waltl.

Samarbeidet med Shell er imidlertid ikke så stort som Reitangruppen kanskje hadde ønsket. Shell har nemlig allerede inngått flere leverandøravtaler med Reitan-konkurrenten NorgesGruppen, og disse avtalene vil ikke bli omgjort.

– Nei, vi er veldig godt fornøyd med NorgesGruppen, og det er ikke aktuelt å omgjøre noen avtale på leverandørsiden, sier Birger Baisgaard, ansvarlig for Shell-stasjonene i Skandinavia, til NTB.

I Norge og Danmark starter arbeidet med å gjøre om stasjonene i andre kvartal 2008. Avtalen forutsetter godkjenning fra konkurransemyndighetene.

Kritikk

Reitan Servicehandel fikk i vår mye kritikk fra forhandlerne som driver utsalgsstedene på vegne av selskapet. Blant annet ble Reitan Servicehandel beskyldt for å ha butikksjefer gående på slavekontrakter.

– Problemet var at lønnsomheten var for dårlig. Men nå har kjøpmennene våre i 7-eleven og Narvesen bedre inntjening enn noensinne. Stemningen er på et helt annet nivå enn den var, sier Magnus Reitan.

– Norske bensinstasjoner blir mer og mer rene kiosker, og bilistene får ikke den servicen de fortjener, uttalte NAF da Reitan-oppkjøpet av Hydro Texaco ble kjent i fjor sommer. Men det er ingenting som tyder på at mekanikerne vender tilbake til bensinstasjonene når Shell kommer inn i bildet.

– Vi må nok erkjenne at kompetansen på dette ikke alltid er god nok lenger. Det er 7-eleven og Reitan Servicehandel som skal drive bensinstasjonene, sier Birger Baisgaard i Shell. (©NTB)