Uenighet om lønn og arbeidsvilkår kan føre til flygelederstreik fra mandag morgen. Hvis parterne fortsatt snakker sammen utover natten, er det likevel grunn til å anta at trafikken mandag morgen vil gå som normalt.

Dalseide sier til NRK at dialogen mellom partene er god, men at det fortsatt gjenstår en del kompliserte spørsmål.

— På noen punkt er det betraktelig avstand mellom partene. Men det gjenstår fortsatt flere punkter, så vi vet ennå ikke hva som blir utfallet, sier Riksmekleren.

Ved brudd vil det gå seks timer før streik blir iverksatt. Dermed kan mekling inn i de små nattetimer sikre at morgenrushet på Gardermoen blir avviklet som normalt. Et brudd sent i natt vil føre til at fire flygeledere blir tatt ut i streik mandag formiddag.

Startet søndag formiddag

Norsk flygelederforening og Spekter møttes på riksmeklerens kontor klokka ti søndag i et avgjørende forsøk på å løse konflikten.

— Meklingen pågår for fullt, og alle er nå på plass. Her blir vi sittende til vi har en avklaring. Som jeg har sagt tidligere var det stor avstand mellom partene da vi startet, men vi tar sikte på å finne en løsning, sier forhandlingsleder Anne-Kari Bratten i Spekter til NTB. Hun forhandler på vegne av Avinor.

Hvis ikke partene blir enige innen fristen går ut ved midnatt blir to flygeledere tatt ut i streik i tårnet på Gardermoen og to ved kontrollsentralen på Røyken. Til vanlig er det sju flygeledere på jobb ved hver sentral.

Venter forsinkelser

— I utgangspunktet forventer vi en forsinkelse på en halv time på formiddagen, og opp mot to timer i de travleste periodene på morgenen og ettermiddagen. Men i perioder vil trafikken gå som normalt, og passasjerene må forholde seg til informasjon fra flyselskapene, sier kommunikasjonsrådgiver Kristian Løksa i Avinor til NTB.

Ytterligere to flygeledere i Røyken og to på Gardermoen blir eventuelt tatt ut i streik fra onsdag. I tillegg er det varslet fratredelse for to flygeledere ved Stavanger kontrollsentral på Sola.

Dalseide optimist

Dalseide vil ikke gå inn på detaljer i meklingen, men sier at partene allerede er enige om noen punkter. I prinsippet er det dermed en løsning delvis på plass, men det er ikke sikkert at den blir stående hvis ikke partene blir enige om helheten i avtalen.

Leder Robert Gjønnes i Norsk Flygelederforening har tidligere sagt at det ikke er lønn som er problemet.

— Det handler om en totalprofil med særlig vekt på det sosiale. Når flygelederne må arbeide mye overtid, går det ut over familielivet, sier Gjønnes.

Anne-Karin Bratten i Spekter, som leder Avinors forhandlingsdelegasjon, avviser at konflikten ikke handler om lønn.