Regjeringen har tidligere foreslått å myke opp regelverket når det gjelder åpningstider for Vinmonopolet. Nye ordninger for taxfreehandel er også innført. Nå ønsker helseminister Bent Høie (H) å tillate puber, dagligvarebutikker og nettsteder å gi mer informasjon om alkoholprodukter, skriver Vårt Land.

— Regelverket er gammelt, og det er i tillegg kommet nye mediekanaler. Dessuten vil vi gjøre det enklere for aktørene å forholde seg til hva som er tillatt og hva som ikke er det, sier statssekretær Cecilie Brein-Karlsen (Frp) i Helsedepartementet.

Oppmykningen av regelverket via forskriftsendringer betyr at Stortinget ikke behøver å involveres. Regjeringen ønsker å tillate at flere alkoholtilbydere skal kunne få publisere mer og bedre illustrert omtale av produktene sine, både på nettsider og menyer, der ølflaskene står i butikken og ved restaurantbordet.

På nettsidene skal det bli lov å legge ut bilder av alkoholprodukter med informasjon og pris, noe det i dag ikke er lov til.

— Dette er vi svært skeptiske til. Her justerer regjeringen av hensyn til alkoholbransjen og ikke av hensyn til folkehelsen, sier generalsekretær Mina Gerhardsen i rusfeltets organisasjon, Actis. Hun viser til at Finland nettopp har strammet inn sine reklameregler.

Statssekretær Brein-Karlsen understreker at reklameforbudet ligger fast.

Forslaget er nå sendt ut til høring.