– Bakgrunnen er at diskusjonen rundt ordningen har trukket fokus vekk fra regjeringens viktige politiske arbeid, og skapt unødig uklarhet, heter det i en pressemelding fra Statsministerens kontor.

I pressemeldingen påpeker regjeringen at ordningen som nå avvikles, også har vært praktisert under andre regjeringer i svært mange år.

– Avviklingen av ordningen innebærer at statsrådene leverer tilbake bilene så snart som praktisk mulig, opplyser stabssjef Lars Erik Flatø ved Statsministerens kontor til NTB.

Tre statsråder

Firmabilordningen har vært praktisk begrunnet, og statsminister Jens Stoltenberg (Ap) har tidligere uttalt at ordningen er en del av lønnsbetingelsene.

Stoltenberg skaffet seg en Mini Cooper til 354.230 kroner på ordningen, mens kommunalminister Åslaug Haga (Sp) fikk seg en Toyota Avensis 2.0 stasjonsvogn.

Firmabilordningen ble først kjent da olje— og energiminister Odd Roger Enoksen (Sp) skaffet seg en Volvo XC90 til nær 800.000 kroner.

Vurderte pristak

Flatø opplyste i forrige uke at regjeringen ville innføre pristak på statsrådenes firmabiler, og at statsrådene ville beholde bilene uavhengig av hva pristaket ble.

– Vi snakker om en ordning som har vært praktisert i veldig mange år av mange regjeringer av ulik politisk farge. Jeg opplever ikke dette som et spørsmål om den sittende regjeringen skal ta på seg et større ansvar for hvordan ordningen har vært utformet, enn tidligere regjeringer. Etterpåklokskap er ikke så veldig interessant i denne sammenhengen, vi konstaterer bare at tiden er inne for å gjøre justeringer, sa Flatø.

– Skjærer gjennom

Onsdag kveld kunne Flatø opplyse at pristaket ikke ville bli innført, og at ordningen i stedet blir avviklet fullstendig.

– Det har vært gode begrunnelser for å beholde ordningen, som har vært benyttet av skiftende regjeringer. Men mye diskusjon og forvirring i det siste har gjort at vi nå avvikler ordningen. Vi har funnet ut at ordningen likevel har begrenset betydning for den enkelte, og nå er det overordnet å få mer fokus på det politiske arbeidet til regjeringen. Vi har derfor nå valgt en løsning som avskjærer all videre debatt om firmabilordningen, sier Flatø til NTB.