– Hadde vi kommet en time senere ville båten gått ned, sier skipssjef Tony Hatland.

Det var tidlig tirsdag morgen at det finske bulkskipet «Tali», på 10.000 bruttotonn, gikk på grunn på vei ut fra Jøssingfjord i Rogaland. Etter melding på radioen kom KV «Lafjord» til unnsetning, sammen med Redningsselskapets fartøy «Peter Henry von Koss».

– På vei ned

– Da vi kom der hadde båten fem meter vann i maskinrommet og ingen motorkraft. Den var på vei ned, sier Hatland.

Kystvaktsskipet fikk ansvar for bergingsarbeidet. Pumper ble satt ombord og sammen med redningsskøyten slepte man havaristen til kai i Sokndal.

Dermed hindret man også at 180.000 liter oljeprodukter, i hovedsak tung brennstoffolje, lakk ut i havet. Skipets last er 15.000 tonn ilmenitt. Siden det var losfartøy i nærheten, skal menneskeliv ikke ha vært i fare.

– Vi var på rett sted til rett tid, heldigvis. Det er da også jobben vår, sier Hatland.

1. mai er det slutt

De15 ombord får imidlertid ikke utrette slikt redningsarbeid i fremtiden. Ifølge Hatland tas KV «Lafjord» ut av fast tjeneste fra 1. mai, sammen med KV «Eigun» og to skip i den indre kystvakt. Årsaken er dårligere økonomi.

– Jeg synes det er ille at beredskapen svekkes. Redningsaksjoner som dette viser at vi bør være her, sier Hatland.

Skipssjefen sier det blir et tomrom å fylle etter KV «Lafjord», som er godt egnet til å være i Nordsjøen.

– Selv om man får nye båter, så blir det færre og vi klarer ikke å være så mange steder som før, sier skipssjefen.

BERGET: Da det finske bulkskipet «Tali» (bildet) gikk på grunn utenfor Jøssingfjord var det Kystvaktsskipet KV «Lafjord» som sørget for at båten ikke gikk til bunns.
PRIVAT (MMS)