Den nye typen redningsskøyter i Staff-klassen er lette og hurtiggående og beregnet for lette slepeoppdrag, redning og bistand ved motorhavari. Den nye skøyteklassen er først og fremst beregnet for å operere i fjorder og innsjøer, og ikke i åpent hav.

Staff-klassen er tenkt som et supplement til de øvrige og kraftigere redningsskøytene, og er designet av Bård Eker ved Hydrolift. De er ment å kunne settes inn på steder der beredskapen per i dag ikke er god nok.

ELIAS: Konstruktøren Bård Eker står også bak de populære Elias-båtene som brukes for å gi barn en innføring i sjøvett og båtliv.
SCANPIX

Kontrakten om byggingen av de ti nye redningsskøytene ble underskrevet onsdag, og Redningsselskapet håper å få skøytene i drift innen tre år.

— Denne gangen bygger vi en helnorsk båt igjen, og vi føler selv vi har valgt en spennende produsent som nå får helt nye utfordringer enn det de tidligere har vært vant til, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.

De nye skøytene vil være rundt 12 meter lange, drives av vannjetmotorer og ha en toppfart på rundt 35 knop.

Prisen er ventet å havne på rundt 5,5 millioner kroner per båt.

Konstruktøren Bård Eker står også bak design og produksjon av de populære Elias-båtene som Redningsselskapet bruker for å gi barn en innføring i sjøvett og båtliv.