– Veksten er omtrent som forventet, men det er for tidlig å si om tendensen vil fortsette, sier sjefredaktør i Bergens Tidende, Einar Hålien.

BT var en av årets opplagsvinnere, med en forsiktig oppgang på 0,7 prosent. Også de tre andre store regionavisene, Aftenposten, Adresseavisen og Stavanger Aftenblad går opp. Felles for alle er at de i senere år har lagt om til tabloid.

Mens regionavisene øker, går nummer to-avisene kraftig ned. Bergensavisen (BA) gikk ned nesten 5 prosent i opplag i fjor, mens Rogalands Avis (RA) gikk ned 3 prosent.

Men sjefredaktør i BA, Olav Terje Bergo, tror tendensen vil snu.

– Jeg er født optimist. Vi solgte litt flere aviser i januar i 2008 enn i januar 2007. Løssalget vil nok fortsatt gå ned, men jeg har tro på at vi skal snu abonnementssalget, sier Bergo.

Sjefredaktør Hans Erik Matre i Aftenposten tror formatendringen har hatt betydning for endringene i opplag. Men han sier opplagstallene også viser at forskjellene øker mellom løssalgsaviser og abonnementsaviser.

– De store tabloidene har mistet rundt en tredel av opplaget de siste årene, og det er dramatisk. Abonnementsavisene har en helt annen stabilitet, sier Matre.

Både Matre og Hålien er enige om at tallene bekrefter at papiravisen står overraskende sterkt i forhold til konkurransen fra andre medier.

– De viser at økt nettbruk ikke kannibaliserer fra avislesningen. Papir er fortsatt forferdelig slitesterkt, sier Matre.