Dr. Martin Moore-Ede gir på sin hjemmeside www.workingnights.com følgende råd til reisende:

LYS: Reiser du vestover med avreise om ettermiddagen, kan du ha nytte av å utsette deg for sterkt lys. Men reiser du om morgenen, ta på deg mørke solbriller og unngå sterkt lys så godt du kan.

Omvendt bør reisende østover oppsøke sterkt lys når de reiser om morgenen, men unngå det hvis avreise skjer om kvelden. Jo sterkere lys og jo lengre du utsettes for det, jo større blir omstillingseffekten. Naturlig sollys, selv når det er overskyet, er lyst nok til å justere kroppens egen døgnrytmeklokke. En annen mulighet er et visir med innlagt lys, som ellers brukes i lysterapi.

SØVN: Det er også viktig hvordan du sørger for søvn, både under flyreisen og når du kommer frem. Øst mot vest-reisende med avreise om kvelden bør prøve å holde seg våkne lenger enn normalt under flyreisen. Reiser du fra vest mot øst og det er en kveldsrute, bør du sørge for å få søvn nok til at du klarer deg en hel dag våken ved ankomst.

MAT: Vet du at du akter å prøve å sove om bord på flyet, så ikke ta for deg av en solid middag, ikke drikk koffeinholdige drikker eller alkohol, og se opp for medikamenter som kan ha stimulerende virkning.

Spis helst lett mat på flyet (salat, kylling uten skinn, ris, eller pasta). Drikk vann eller juice eller melk — det er bra fordi det inneholder det søvnstimulerende stoffet L-tryptophan.

Sovepiller? Det kan være en måte å få søvn om bord på, men effekten kan vare lenger enn flyreisen - og da går de positive effektene opp i det negative.

Når du ankommer reisemålet, hvis du har reist vestfra mot øst, så spis en solid frokost ved ankomst for å skaffe deg energi til det som blir en lengre dag enn normalt. På tilbaketuren kan du imidlertid godt spise et tyngre måltid og drikke kaffen din, hevder søvneksperten.