AV AGNETHE WEISSER

Landeveissykling gir en intens kroppslig opplevelse, mener den engelske forskeren Justin Spinney. Det dreier seg om noe mer enn å komme seg ut og oppleve skiftende landskaper i et raskt tempo. Spinney, som skriver sin doktorgrad om sykling, mener racersykkelen produserer oppstemthet og en sterk sansing av balanse og muskler.

— Du lukter, føler, hører og ser og opplever energien i bevegelsene. Fokuset innover, mot kroppen, er en viktig grunn til at folk velger å drive med racersykling, sier Justin Spinney.

Det handler mye om å forbedre ytelsene, og hvordan du bruker girene i ulikt terreng blir noe helt personlig for den enkelte. Samtidig spiller det sosiale i syklingen - spesielt for dem som sykler i klubb - en stor rolle.

Markant økning

Også de yngre og jentene kjøper nå sykkel med smale dekk og bukkehornstyre. De store kjedene og importørene forteller om opptil 50 prosents økning i salget av racersykler. Når landeveissykling igjen er blitt trendy, blir Hushovd-effekten og Tour de France-sendinger på tv trukket frem som en forklaring. Samtidig er det enkelt å sette i gang med landeveissykling.

— De fleste har jo en sykkel, og har lært å sykle som barn, sier Beate Stenberg i Norges Cykleforbund.

Også der i gården merker de landeveissyklingens økende popularitet. Mens det i 2002 var rundt 18.000 som deltok i ritt, var antallet 26.000 i fjor. Mosjonister utgjør den største andelen. Rekrutteringen skjer først og fremst blant de unge, og blant veteranene.

Jentene er på vei

Selv om jentene ennå i liten grad deltar i konkurranser, er de i ferd med å få øynene opp for landeveissyklingens gleder. Ofte har de tidligere brukt sykkel til og fra jobben.

— De oppdager at sykling er en morsom form for trening, mer variert enn jogging, sier Bjørn Sætre i Eurocycle i Sandnes. Han importører flere av de kjente merkene, og er selv aktiv syklist.

Sætre mener utviklingen nå går mot spesialisering, på samme måte som i skisporten.

— Fremdeles går det mest i terrengsykler. Men du kjører ikke slalåm på langrennsski. Mange bruker racersykkel om våren, når veiene er bare. Senere på sommeren drar de inn i skogen på terrengsykkel.

At vi i år bruker mer penger på sykler enn noen gang, viser importtallene fra Statistisk sentralbyrå. Når det gjelder tilleggsutstyr - som sykkelbukser, hjelmer og briller - forteller importørene om stigende salgstall. En av dem, Stian Steen-Olsen i Stian Sport, slår fast: I dag er det ikke nok med pumpe og lappesaker.

Kjøper sykkel til 70.000.-

På utstyrskarusellen sitter menn i sin beste alder i førersetet - fra 40 til 70 år. De har råd til å bruke penger på sporten, og kan kjøpe en sykkel til 60.000-70.000 uten å blunke, ifølge Thor Eirik Lobben i en av Trondheims største sykkelbutikker.

De siste somrene har du kunnet se dem på veiene om kvelden, godt voksne mannfolk med bukkestyre, sykkelbriller, shorts og replikatrøyer i glorete farger. Først så de Tour de France-sendingen. Når den var over, dro de ut i sommernatten for å sykle noen mil selv. Nå - i slutten av mai - er Giro Italia inspirasjonskilden.

For kroppen har trening på sykkel sine absolutte fordeler. Belastningen på bein og ledd blir atskillig mindre enn ved jogging, bekrefter forsker Jostein Hallén ved Norges Idrettshøgskole. Ikke minst gjelder dette for personer med stor kroppsvekt.

— Men du oppnår ikke automatisk den samme treningseffekten. Sykkelen går jo greit fremover. Derfor må du konsentrere deg om å oppnå samme intensiteten.

— Så for treningens skyld kan du like gjerne sitte på en gammeldags sykkel?

— Da blir motstanden større. Men jeg skjønner godt at folk synes det er morsomt å komme raskt fremover, på en lett sykkel, sier Hallén.

Adresseavisen/Bergens Tidende