LINDA HILLAND

I går fortalte Bergens Tidende om minst 50 personer som fått kontoene sine tappet for tusenvis av kroner i helgen. Svindlere har kopiert bankkortene deres i minibanken i Bryggesporden ved hjelp av en skimmer og tatt ut pengene i Spania.

Erlend Keilen var en av dem som brukte minibanken i den aktuelle perioden. Om kvelden 12. november tok han ut 200 kroner.

— Jeg reagerte på den spesielle kortslissen på minibanken. En firkantet tapp som var montert i munningen. Jeg har hørt om svindlere som monterer utstyr på minibanker for å kopiere Visa-kort, men jeg har aldri sett en såkalt skimmer, sier Keilen.

Han prøvde flere ganger å knekke av skimmeren, men den satt bom fast.

— Jeg tenkte at dersom dette er utstyr montert av svindlere, så må vel jeg klare å bryte den av. Men den satt virkelig fast, sier Keilen. Han bestemte seg for å ringe banken for å høre om dette var en skimmer eller om den monterte tappen var ny sikkerhetstiltak fra bankens side.

— Tappen gikk nærmest i ett med minibanken og det så veldig naturlig ut, så jeg reagerte ikke før kortet var på vei ut igjen, sier Keilen. Ringte ikke politiet

«Ved feil på automaten ring: 03009» står det på DnB NORs minibank i Bryggesporden. Keilen ringte, men telefontjenesten var stengt. Det viser seg at Nor automattjeneste bare er åpen fra 07 til 22 på hverdager. 08 til 20 på lørdager og mellom 13 til 18 søndag.

— Det irriterte meg at jeg ikke fikk kontakt. Jeg vurderte å ringe politiet, men siden jeg ikke var helt sikker på om det var en skimmer, tok jeg ikke kontakt. Det skulle jeg åpenbart ha gjort. Det angrer jeg på nå. Kanskje jeg kunne avverget svindelen, sier Keilen.

— Tanken på at det sitter en kjeltring i Spania som har tappet kort for tusenvis av kroner, er provoserende. Spesielt siden jeg virkelig prøvde å gi beskjed. Banken burde absolutt ha en servicetelefon som er åpen døgnet rundt. Hvorfor har de ikke det? spør Keilen.

Vurderer døgntelefon

Keilens konto er foreløpig ikke tappet for penger, men 25-åringen er inne og sjekker ganske ofte.

— Nå vet jeg i alle fall hvordan en skimmer ser ut. Det er veldig lett å bli lurt. Jeg vil oppfordre alle til å undersøke minibankene nøye før de stikker kortet inn, sier Keilen.

Informasjonsrådgiver Anders Bigseth i DnB NOR, sier at banken nå vurderer døgnåpne servicetelefoner.

— Det er først i den senere tid at minibanker i Norge er blitt utsatt for skimming. Vi ser åpenbart behovet for en døgnåpen tjeneste og setter stor pris på at folk tipser oss når de oppdager noe mistenkelig, sier Bigseth.

Hordaland politidistrikt hadde i går ettermiddag fått inn to anmeldelser av kortsvindelen i Bergen.

<b>MISTENKELIG MINIBANK:</b> Erlend Keilen (25) fikk mistanke til innretningen i minibanken da han skulle ta ut 200 kroner. Han prøvde å ringe banken, men servicetelefonen var stengt.
Helge Skodvin