Av Geir O. Bakke

Utstillingens mest interessante bil var Opel Signum. Egentlig en versjon av Vectra, men like mye en ny bilklasse. Modellen ser ut som en mellomting mellom en forvokst kompaktbil og en stasjonsvogn. I beskrivelsen fra produ-senten nevnes også sedan og flerbruksbil, — en "cross-over", med andre ord. Den har stilig innredning, god plass, meget praktiske og fleksible seteløsninger og leveres med tekniske godbiter som for eksempel hovedlys som ser rundt svingene.

Opel er også på banen med en sprek studie av neste Astra i coupeversjon, og gir signaler om at merket nå er på marsj igjen. Fullt så dristig er ikke den lille Meriva, basert på Corsa. Men også den har meget smarte og fleksible seteløsninger, og så er den tilgjengelig for norske kunder allerede i inneværende måned.

Åpner hele bilen

Vi sporer en klar tendens mot mer egenart i bilene på denne utstillingen. Lykteutforming er et område, bakdører som er hengslet i bakkant slik at hele bilsiden blir åpen er en annen. Rolls-Royce har allerede denne hengslingen som standard.

Gjerrige dieselmotorer

Ellers viser flere fabrikker frem nye, spreke og gjerrige dieselmotorer. Diesel blir stadig viktigere for å redusere forbruk og utslipp. Løsningen med brenselsceller ligger fortsatt et stykke unna, selv om demonstrasjonsbilene blir stadig mindre og mer elegante. Folk flokket seg naturlig nok rundt Audi Novulari, en coupestudie basert på A8, med V10-motor på 600 hester og maksimalt 750 Nm. Men mer interessant er den nye A3 med startpris på ca 250.000 kroner.

Volvo viste en stilstudie av en stasjonsvogn i prestisjeklassen, VCC (Versality Consept Car). Volvo er kjent for å sette sine stilstudier i produksjon, så kanskje både VCC og Novulari blir å se på gaten om noen år. Nissan har vært dristige med design på de siste modellene, og med studien Evalia viser de at trenden fortsetter. For disse dristige linjene skal fortelle litt hva som kommer med neste Almera som lan-seres høsten 2004. Og sportsbilen 350 Z viser jo også at Nissan tør produsere dristig design. Den kommer til Norge i høst, og med 287 hester blir prislappen rundt 700 000 kroner.

Flerbruks og takløst

Blant de smekre bilene kan jo også nevnes Saab 9-3 Cabriolet, og ikke minst Peugeot 307 CC, en hardtop der du tryk-ker på en knapp og får cabriolet. Den kommer til Norge senhøstes. Da kommer også Renault Megane som hardtop, og Citroën kommer med sin enda mer fleksible Pluriel. Den kan enkelt bygges om både til cabriolet og pickup! Mest spennende fra Renault er likevel nye Scenic. Den kommer til Norge i november. Først som femseter, men om et års tid også som syvseter - og nesten til dagens priser. Småbiler fra Fiat

Spennende for norske kunder kan også en ny Daewoo Nubira være. Ganske stilig og med høyere kvalitetsfølelse enn tidligere og en prislapp på ca. 200 000 kroner. Det er bra for en bil i størrelse med Vectra.

Og så har Fiat satset på småbiler igjen. Gingo og Idea er navnene på smarte erstatninger for Panda og Scicento. De skal koste fra rundt 100 000 kroner i Norge. En storselger blir trolig også Mitsubishi Outlander. Med sine 4,54 meter blir den største SUVen i denne klassen og konkurrent til Honda CR-V og Nissan X-Trail. Den får 2,0 liters motor på 136 hester og skal koste fra drøyt 300 000 kroner.

Opel Signum er en praktsik blanding av flere biltyper og kommer til Norge i neste måned. FOTO: GEIR O. BAKKE