1. juli-rapporten er så etterspurt at den skal trykkes i et tredje opplag. Totalt er opplaget 20.000. En bestselger, ifølge Gyldendal.

I går var det nøyaktig en måned siden Gjørv-kommisjonen la frem rapporten om 22. juli. På den tiden har den 460 sider tykke rapporten blitt en hit av en trykksak. Første opplag på 10.000 ble revet bort. Annetopplaget på 5000 forsvant på noen timer. Nå har Statsministerens kontor (SMK) bestemt at det skal trykkes et nytt opplag på 5000. Det er ikke hverdagskost for en Norsk offentlig utredning (NOU).

I tillegg er rapporten blitt lastet ned over 7000 ganger fra regjeringens hjemmeside.

— Vi visste at det ville bli stor interesse for denne rapporten, men ikke hvordan dette ville fordele seg. Det er også første gangen vi legger ut et slikt dokument som e-publikasjon, sier kommunikasjonssjef Trude Måseide ved SMK.

- Imponert

Dersom man sammenligner med vanlig sakprosa, er rapporten fra 22. juli-kommisjonen en desidert bestselger. Et normalt førsteopplag i denne kategorien er 3000. — Dersom vi hadde solgt 15.000 eksemplarer på en måned på denne tiden av året, er det ingen tvil om at dette ville ha vært en av de store bestselgerne, sier informasjonssjef Bjarne Buset i Gyldendal Norsk Forlag.

Nå skal det bemerkes at offentlige etater ikke betaler for rapporten, mens en vanlig sakprosabok i bokhandelen koster rundt 350 kroner. Kommisjonsrapporten er også til salgs i bokhandler, men da for under hundrelappen.

Også hos Aschehoug bemerkes det at dersom man passerer 10.000 i opplag, er det en bestselger, enten det er sakprosa eller skjønnlitteratur.

— Jeg er imponert over tallet, sier Bjarne Buset i Gyldendal.

Mer tilgjengelig

Riktignok er det langt igjen til ekstreme bestselgere som den erotiske boken Fifty Shades of Grey, som er trykket i 100.000. Men en normal offentlig utredning får sjelden stor oppmerksomhet, og blir normalt trykt i 4000 eksemplarer.

De mest populære dokumentene fra regjeringen er statsbudsjettet. Soria Moria-erklæringen fra Stoltenbergs første regjering er lastet ned 980 ganger. Men disse dokumentene er som regel pdf-filer som er tyngre å laste ned.

Kommisjonsrapporten er en e-publikasjon, som lastes ned langt raskere.

— Dette er et format vi kommer til å bruke videre for å gjøre stoffet mer tilgjengelig, sier Måseide ved Statsministerens kontor.

22. juli-kommisjonen har et eget nettsted som ble besøkt over 200.000 ganger mandag 13. august, da rapporten ble lagt frem. Nå rapporteres det om mellom hundre og to hundre daglig besøkende på siden.