Direktoratet har ansvaret for ordningen med å gi statlig godkjenning av entreprenører, byggmestere, elektrikere, arkitekter og andre selskaper innen byggvarebransjen. En slik godkjenning er ment å gi forbrukerne trygghet for at arbeidet utføres av kvalifiserte foretak.

Riksrevisjonens kontroll av direktoratet avslører imidlertid at DBK i 2011 kun gjennomførte én slik kontroll, skriver Aftenposten.

Også antall dokumenttilsyn — en kontroll av at byggselskapene har papirene i orden - gikk ned fra 500 tilsyn i 2010 til 62 i 2011. Bare 72 av 1.194 meldinger fra kommunene ble fulgt opp.

Forbrukerrådet er rystet over opplysningene.

— Det som kommer fram er rett og slett svært, svært skuffende. Vi hadde aldri trodd at tilsynet var så dårlig, sier fagdirektør i Forbrukerrådet, Thomas Bartholdsen.

Direktør Morten Lie i DBK er helt enig.

— Dette liker vi svært dårlig. Svært ubehagelig. Vi har fått berettiget kritikk og tar dette på største alvor, sier han.

Ifølge Lie skyldes mye av problemene flyttingen av avdelingen som står for godkjenning, fra Oslo til Gjøvik. Bare tre av 22 medarbeidere ble med i flytteprosessen, som ble bestemt uten forvarsel av kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete (Sp) i november 2010. (©NTB)