AGNETHE WEISSER

Grandiosa-produsenten oppfordret ungdom til å sende inn amatørdansefilmer til musikken av Lars Kilevold. Nå ligger det rundt 1000 filmer ute på pizzanettstedet, folk stemmer på dem og ikke minst — de kjøper pizzaen. Stabburet har lykkes i å engasjere en generasjon som er opptatt av både å skape innhold og vise seg frem på nettet. Men ifølge trendanalytiker Ole Petter Nyhaug er dette bare en sped begynnelse. Det er først og fremst mediet som er nytt i denne kampanjen.

— Her er det snakk om en konkurranse, ikke vesentlig ulik gamle dagers oppfordringer om å sende inn den beste limericket om et produkt. Skal markedsførerne gjøre bruk av den kraften som ligger i den sosiale medierevolusjonen, må de spille på lag med brukerne. Og merkevareprodusentene må gi opp mer av kontrollen over innholdet, sier han. Ifølge Nyhaug skjer dette allerede i utlandet. Et eksempel er kosmetikkprodusenten Lush.

— De bruker gruppene på nettet aktivt, for eksempel til å få ideer til nye produkter. Og når reaksjonene på et produkt er negative, tas det vekk fra assortimentet. Brukerne bestemmer.