Det bekrefter leder i Widerøe flygerforening, Tom Erik Liverud, overfor Adresseavisen. Flykapteinen valgte å førtidspensjonere seg hovedsakelig på grunn av det han betegner som «security-galskapen».

– Han er glad for å være pensjonist og ferdig med dette. Det står i skarp motsetning til forholdene for noen år siden da flygere var triste for å måtte slutte med drømmeyrket når de passerte seksti, sier Liverud.

Problemene er mest synlig på kortbanenettet, hvor piloter og annet mannskap enkelte ganger passerer sikkerhetskontroller opptil ti ganger daglig, året rundt. Det kan skyldes så enkle ting som at de skal på do eller har lyst på en kopp kaffe.

– Sikkerhetskravene er et spill for galleriet og virker mot sin hensikt i enkelte situasjoner. Alt en pilot trenger for å styrte et fly er hendene. Det føles meningsløst når man bruker så mange millioner kroner uten engang å gjøre en risikoanalyse, sier fagforeningslederen.

Norsk Flygerforbund mener det bør finnes særordninger for flymannskap på linje med tollere og politifolk, som fritt kan passere sikkerhetskontrollene på flyplassene når de er i tjeneste.