BAK NYHETENE

Nyheten om at Petter Jansen må gå på dagen etter bare vel to år i sjefsstolen i SAS Braathens, slo ned som en bombe i går ettermiddag. Men i virkeligheten hadde neppe styret i SAS Braathens og konsernsjef Jørgen Lindegaard noe annet valg. For selv om Petter Jansen er en god leder og en svært så hyggelig og jovial kar, har han ikke levert det som trolig er SAS Braathens største utfordring akkurat nå. Nemlig tillit i markedet.

Flere store undersøkelser har de siste ukene bekreftet at SAS Braathens ligger helt på bunnen blant store norske selskaper når det gjelder tillit. Det er en livsfarlig situasjon for et stort flyselskap i dagens knallharde marked. Derfor kan ikke styret lenger se på at passasjerene strømmer til erkerivalen Norwegian.

Bråk blant ansatte

Da nytter det lite at de ansatte elsker sjefen sin, og til og med skriver brev til selveste statsministeren for å stanse det de kaller ren galskap. Det hersker liten tvil om at Petter Jansen på mange vis har vært en god sjef. Men han har mislykkes på to områder. Jansen har ikke klart å forene de to svært ulike kulturene i det gamle SAS og Braathens i fusjonsprosessen godt nok. Dette har skapt bråk og strid mellom piloter, kabinansatte og andre grupper. Resultatet har vært streiker, aksjoner, sykemeldte piloter, forsinkelser og kanselleringer av flyruter i hopetall i vinter og vår. Det har igjen ført til at tilliten til SAS Braathens de siste månedene har forsvunnet blant tusenvis av norske kunder og bedrifter, som er avhengig av at selskapet flyr dit det skal når det skal. For Jansen henger disse to problemene nøye sammen, og ble hans bane.

Leverte solid overskudd

Når mange likevel er overrasket over at Jørgen Lindegaard i går grep direkte inn og fikk styret i SAS Braathens under ledelse av dansken John Dueholm med seg, skyldes det at den norske delen av SAS-gruppen er blant de få som har levert solide økonomiske resultater. SAS Braathens har sammen med sin norske lillebror Widerøe vært i best i SAS-klassen de årene Jansen har vært sjef i Norge. I fjor gikk SAS Braathens med 526 millioner norske kroner i overskudd før skatt. Hele SAS-gruppen måtte nøye seg stakkarslige 114 millioner svenske kron, og tapte penger på flyvirksomheten både i Sverige og Danmark.

Men når tilliten likevel forsvinner både blant de reisende og de som betaler for flyreisene, er heller ikke overskudd nok. SAS lever av sine kunder. Det er disse som sørger for overskuddet. Slutter forretningskundene å fly med SAS Braathens og heller fylle opp lavprisflyene til Norwegian og andre flyselskaper, forsvinner også overskuddet som dugg for solen i løpet av kort tid.

Ba om unnskyldning

Derfor vil mange innsidekjennere av norsk luftfart hevde at Jørgen Lindegaard måtte ta grep før han selv måtte fra borde. For noen måneder siden sto Petter Jansen frem i helsides annonser, la seg flat og bad kundene om unnskyldning for flyene som ikke gikk. Men tilliten i markedet er ikke kommet tilbake. For få uker siden mistet SAS Braathens sin lukrative fraktkontrakt med Posten, en kontrakt som alene er verd flere hundre millioner kroner årlig. Flere store bedrifter har truet med å si opp sine forretningsavtaler og gå over til konkurrenten Norwegian.

Nådeløs verden

I en slik situasjon lever toppledere i en nådeløs verden. Det finnes ikke noe imellom tillit fra styret og det å måtte gå fra sin post. Det var det Petter Jansen så smertelig fikk erfare i går. Offisielt heter det at Jansen og styret er uenige om strategiske veivalg for SAS Braathens. Jansen skal ha vært uenig i nedleggelsen av flyverkstedet på Sola. Styreleder Dueholm, som også sitter i konsernledelsen, sier at Jansen har gjort en god jobb. Petter Jansen på sin side legger til at det er naturlig å følge næringslivets spilleregler når man er uenig om veivalgene, og skilles nå når fusjonen mellom SAS og Braathens er ferdig.

Fra i dag overtar viseadministrerende direktør Johnny Skoglund ledelsen av SAS Braathens. Men mye tyder på også at det blir en midlertidig løsning frem til en ny konsernsjef er på plass i SAS-gruppen til høsten. Men i mellomtiden kan Petter Jansen nyte en lang sommerferie — helt sikkert med en solid fallskjerm i lommen.

RYDDET KONTORET: Petter Jansen brukte ettermiddagen i går på å rydde kontoret sitt, etter at han tidligere på dagen ble avskjediget som administrerende direktør i SAS Braathens. (FOTO: KNUT FALCH, SCANPIX)