E-postsystemet i det nye arbeids— og velferdsdirektoratet (NAV) ble stengt da tabben ble oppdaget, og var nede store deler av dagen, skriver Aftenposten.

E-posten med de sensitive personopplysningene ble spredt til alle ansatte i NAV, også til fylkeskontorer landet rundt.

– Dette ble oppdaget litt før klokken 9. Hele anlegget ble da tatt ned og mail slettet i hver eneste postboks i hele vårt system, sier kommunikasjonsdirektør Martin Apenes i NAV.

Den sensitive e-posten kom fra BNbank og var svar på en forespørsel om kontoopplysninger om en person som var mistenkt for trygdemisbruk.

Ved en feil gikk bankens svar til alle de ansatte i NAV, noe Apenes sterkt beklager.

– Det er et brudd på våre prinsipper at mer enn én kan nås med en av våre mailadresser. Vi beklager dette og er lei oss for at dette bruddet har fått slike konsekvenser, sier kommunikasjonsdirektøren.

Markedssjef Erlend Drilsvik i BNbank bekrefter glippen fra bankens side. Både banken og NAV får ros fra Datatilsynet for sin håndtering av tabben.

– Det virker som de tok saken ytterst alvorlig, forteller informasjonssjef Ove Skåra i Datatilsynet.