• Som å sette lokk på en kakeboks. Alminnelig nevenyttige båtkjøpere sparer fort rundt 9000 kroner på litt egeninnsats med stikksag og varmt vann.

Det hevder Egil Sunde hos Fiberplast AS i Sagvåg. Han refererer til produsentens landstedsbåt på 15 fot. Fiks ferdig fra båtbyggeriet koster herligheten 33.500 kroner, mens båten i «løse deler» koster 24.400 kroner. Dermed er den nevenyttige allerede et godt stykke på vei til å finansiere påhengsmotoren.

— Når du trykker «lokket» på plass har båten samtidig fått dørk. Så legger du på fenderlisten som du først gjør myk og medgjørlig i en stamp med kokende vann. Lukene skjæres ut med stikksag, forklarer den profesjonelle.

— Hva med sikkerhet og sjødyktighet?

— Alt som går på båtens flyteevne er ferdig fra fabrikk, den slags betror vi ikke selvbyggere, sier Sunde til Bergens Tidende.

Anbefalt motorstyrke på 15-foteren er rundt 20 HK. Styrekonsoll er ekstrautstyr, men ikke nødvendig for å mestre farkosten.

Sagvåg-bedriften er blant de få norske produsenter som leverer opplegg for selvbyggere. Gode tider i landet har redusert folks interesse for å spare penger på egeninnsats og de fleste store produsenter selger ikke halvfabrikata. De vil ikke at deres møysommelig oppbyggete merkenavn skal bli forbundet med sjuskete amatørbyggeri.

Det er ikke det store rennet på dørene i Sagvåg, enda det er gode penger å tjene. Sunde har inntrykk av at kundene som gir seg i kast med slike prosjekt legger mest vekt på gledene med selve byggearbeidet.

— Det er nordmenns vis å ville gjøre ting selv. Og dette er folk som bruker båten mye. Pengene båtbyggerne tjener regnes som ren bonus, sier Sunde.

Besparelsene i forhold til fabrikkferdig båt, avhenger av rederens ønsker og ambisjoner. Grunnpakken i bedriftens 31 fot store cabincruiser koster 430.000 kroner.

SPARETILBUD: Nevenyttige vil ikke ha store problemer med å sette sammen landstedsbåten fra Fiberplast AS, mener Egil Sunde.