Handelsstanden har gode tider rundt påske. De siste to ukene før påske øker salget av snop med 36 prosent i Norge, ifølge bransjeorganet Dagligvarehandelen.

Stadig flere bransjer vil ha en bit av den voksende påskekaken. Butikkene er fulle av produkter med påskelogo, som Hansas Påskebrygg.

Ølpåske

— Jeg ser ikke påske og øl som noen naturlig kombinasjon, sier domprosten i Bergen, Ørnulf Axel Elseth.

Han advarer mot å knytte kjøp og salg for sterkt opp mot påsken.

— Jeg er ikke noen tilhenger av at høytidene kommersialiseres. Vi har nok av andre ting i samfunnet vårt som bidrar til å øke forbruket, sier Elseth.

Påsken er blitt kommersielt interessant fordi folk er opptatt av den, tror han. Familier gjør ting sammen og har gode opplevelser i påsken.

— Jo sterkere det er knyttet handlinger og tradisjoner til en høytid, jo større er muligheten til å utnytte høytiden kommersielt, sier han.

Kommersialiseringen har derfor også en positiv side, tror domprosten. Den viser at påsken står sterkt i folkets bevissthet.

— Pinsen, derimot, er en høytid som bare flyr forbi de fleste. Det er vel bare den indre kjerne som vet hvorfor vi feirer den. Vi har da heller ikke noen pinseprodukter i butikkene, sier han.

Syv påskeuker

Juleproduktene kommer i butikkene allerede i oktober. Også påskefeiringen starter tidlig i butikkene. Salgsperioden for påskevarer er fra 4. februar til 24. mars i år, ifølge Dagligvarehandelen.

Noen av produktene vi forbinder med påsken, er ikke merket med påskelogoer. En tredjedel av alle Kvikk Lunsj-sjokolader som selges i Norge, selges i påsken. Av de rene påskeproduktene er Freias påskeegg mest populære, ifølge DinSide.no. Vi bruker flere hundre millioner kroner på påskesnop.

På en rundtur i butikkene i Bergen fant vi også mange andre produkter som ble markedsført med påskelogo, som påskeskinke, påskepølser og påskeøl.

- Har ikke med religion å gjøre

Påskeøl ble lansert for første gang i Norge for over 60 år siden, ifølge marketingsjef Lisbeth Hope Frugård i Hansa Borg Bryggerier.

— Den gangen ble det litt oppstuss. Påskebrygget som er i butikkene nå, har vi solgt i hvert fall de siste ti årene, sier hun.

Ølet forbindes med påskeferien, og ikke den religiøse høytiden, tror Frugård. Hun synes ikke det er problematisk å knytte øl til påsken.

— Marsipan har vel ikke så mye med påsken å gjøre, den heller, sier hun.

Er påsken blitt for kommersiell? Si din mening i feltet under!

Jon Tufto
NYVINNING: Er ribbe påskemat? Ja, sier ICA.
NIPS: Alle dagligvarebutikker med respekt for seg selv selger gule pyntegjenstander rundt påske.