– Konkurransen i bransjen er så hard at vi må strekke oss stadig lengre for å vinne folks gunst, sier informasjonsdirektør Vidar Ullenrød i Coop til VG.

Garantien innebærer at du kan spise opp alt, og hvis du ikke er fornøyd med smaken, kan du få pengene tilbake.

– Du får kompensert hele utlegget. Vi skal ikke krangle om noe som helst. Ta med bare emballasje, varen eller kvittering. Vi stoler på kunden. Det er nok å si at du ikke er fornøyd, sier Ullenrød.

Han medgir at det kan komme situasjoner der kunder kan utnytte garantien for mye. Men de har ingen grense på hvilke beløp kunden kan få tilbake.

– Vi er forberedt på at det kan oppstå spesielle situasjoner. Da skal det utvises skjønn. Det er imidlertid viktig å si at alkohol er et produkt vi vil håndtere ekstra varsomt, sier Ullenrød.

Dagligvareanalytikeren Geir Myklebust hos Balanza-gruppen mener garantien er den råeste så langt i norsk bransje.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon mener garantien er helt grei så lenge Coop holder det de lover. Han tror ikke matvarespekulanter og kverulanter vil bli noe stort problem for matvarekjeden.