OLE SIVERTSEN

ERLEND FRAFJORD

Det er sentrale kilder i Brannvesenet Sør-Rogaland som hevder dette overfor Aftenbladet.

Lasterommet på den innelukkete lastebilen inneholdt store mengder diesel. Det er uklart hvorvidt dieselen var oppbevart i stålkanner eller plastdunker. Politiinspektør Ernst K. Rossebø vil ikke kommentere avisens opplysninger.

Det er grunn til å tro at folkene bak ranet ville at lastebilen skulle stå i full fyr og kanskje eksplodere mellom de to bygningene. Politiet ble hindret da de skulle rykke ut til Domkirkeplassen og ville ved en eksplosjonsartet brann bli enda mer opptatt av brannen.

Tanklokket skrudd av

Aftenbladet vet at brannen startet bak på lasteplanet og brant hull i sideveggen. Dieseltanken ligger under lasteplanet. Tanklokket var skrudd av, men brannen spredde seg ikke til tanken. Det ble også gjort forsøk på å tenne fyr i førerhuset, uten hell.

Mens ranet mot Nokas var ytterst profesjonelt utført, ble brannstiftelsen meget amatørmessig håndtert, ifølge en kilde i brannvesenet. Alle dørene i lastebilen var lukket. Gjerningsmennene fikk ikke satt skikkelig fyr, det ble lite trekk, slik at brannen nærmest kvalte seg selv.

— Det var en lett oppgave å slokke brannen, sier kilden.

Tviler på eksplosjon

Fagfolk i brannvesenet tviler på at dieselen i lasterommet ville ha eksplodert og vært til stor fare for mennesker og bygninger rundt.

På den annen side understreker de at selve brannbålet kunne ha blitt stort og farlig hvis brannen hadde fått utviklet seg. Alle tre tar forbehold om at de ikke vet hvor mye diesel det dreier seg om, og om det eventuelt var plassert sprengstoff på lasteplanet. Med sprengstoff ville det garantert blitt en stor og farlig brannbombe.

STAVANGER AFTENBLAD/BERGENS TIDENDE