Sinte bilister med parkeringsbot sender en strøm av klager til den såkalte parkeringsklagenemnden — som avgjør om parkeringsselskapet har opptrådt i henhold til reglene.

Men svært mange sender inn grunnløse klager. I 2007 behandlet nemnden 2600 saker. Hele 1477 klager ble avvist som åpenbart grunnløse.

Les også: Misfornøyd? Klag.

Nemnden har derfor listet opp flere sakstyper du bare kan glemme å klage på. Her er listen:

Parkering for bevegelseshemmede

Har du parkeringstillatelse for bevegelseshemmede? Det betyr ikke at parkeringen er gratis. Du må fremdeles betale på private plasser.

Ikke synlig billett

Har billetten blåst ned på gulvet? Da hjelper det ikke at du kan vise den frem i ettertid. Billetten må ligge synlig i frontruten.

Rimelig frist

Ifølge nemnden er det en vanlig misforståelse at alle har tre minutter på seg før det blir gitt parkeringsbot. Regelen er at man har en «rimelig frist» til å betale og sette seg inn i vilkårene. Det er ikke mulig å gå bort fra parkeringsplassen for å veksle, det gis kun tid til å sette seg inn i vilkårene og å løse billett.

Feil på automaten

Virker ikke parkeringsautomaten? Da må du legge en lapp i frontruten og gi beskjed om feilen, eller varsle operatøren. Ellers nytter det ikke å klage. Hvis det finnes en annen automat må du bruke den.

Parkering utenfor felt

Står du med ett hjul utenfor feltet eller i feltet ved siden av, kan du glemme å klage.

Utløpt billett

Var du bare noen minutter for sen? Da får du ikke medhold - med mindre du var i en nødsituasjon. Vanlige besøk hos lege eller tannlege holder ikke.

Overskridelse av makstid

Maksimal tillatt parkeringstid må overholdes. Det nytter ikke å trekke ny billett etter at den første billetten er utløpt.

Hva synes du om reglene? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.

Mange sinte bilister står på sitt etter å ha fått parkeringsbot - men de fleste klagene blir avvist med et pennestrøk.
Bergens Tidende