Fallet i leseroppslutningen for papirproduktene er halvert sammenlignet med de tidligere målingene, viser de ferske lesertallene fra TNS Gallup.

De siste tallene fra den årlige undersøkelsen Forbruker & Media bekrefter tendensene vi har sett de siste årene, oppsummerer Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i en pressemelding.

Fallet i antall papiravislesere er imidlertid halvert fra i fjor, en reduksjon på 2,3 prosent for alle avistitler som er med i undersøkelsen.

Aftenposten kan glede seg over at 43.000 flere leser papirutgaven, noe som er en framgang på 7 prosent, samtidig som avisen også har en kraftig vekst både på nett og mobil.

VG og Dagbladet, som tradisjonelt har vært de store løssalgsavisene, opplever en enorm vekst på sine mobilutgaver, rundt 55 prosent, mens papirutgaven taper terreng. VG går mest tilbake med 9,6 prosent.

Nisjeavisene, som blant annet omfatter Klassekampen, Dagens Næringsliv, Morgenbladet og Vårt Land, har totalt sett en framgang på 4,4 prosent.

De små lokalavisene som har under 75.000 lesere opplever på sin side en nedgang i lesertallet på 3,3 prosent.

TNS Gallup har fra juli i fjor til juli i fjor spurt nesten 45.000 mennesker over 12 år om deres lesevaner til undersøkelsen. Undersøkelsen er gjort på telefon.