Tidligere i uken skrev BT om Ulrikke Lund Larsen, som ønsker å tjene penger på bloggen sin.

Sindre Låstad (23) fra Bergen er der allerede: Han sa opp jobben og har levd av bloggen sin siden februar. I juni tjente han 10 000 kroner på reklamering i bloggen glabladet.

— Jeg regner med at månedsinntekten stiger ganske mye mer fremover, jeg har tross alt bare holdt på siden februar, sier han, og sikter til at det ofte tar litt tid å bygge seg opp en stor leserskare.

I tillegg til inntekter fra ren annonsering har han også tjent penger på å omtale andre nettsteder i blogginnleggene sine. Dette er en stadig økende måte å tjene penger på for bloggere.

— Jeg omtaler gjerne andre produkter og tjenester i en artikkel mot betaling. Men produktet må passe inn i bloggens profil, og jeg må helst like produktet, sier han.

Han utelukker likevel ikke at han kunne skrevet om noe han ikke personlig går god for, dersom betalingen er høy nok.

Nytt konsept

Å omtale produkter mot betaling er imidlertid ikke lovlig, med mindre man merker blogginnlegget som reklame.

— Vi er meget opptatt av denne problemstillingen og generelt av all markedsføring på internett, sier Forbrukerombudets jurist MereteTollefsen.

— Dette med at bloggere får betalte skrive-oppdrag er et veldig nytt konsept i Norge, og vi vurderer fortløpende om det er behov at vi griper inn.

Hun fremhever at det viktigste for forbrukerombudet er at markedsføringsloven ikke brytes. Den sier at all markedsføring skal utformes og presenteres på en slik måte at den tydelig framstår som markedsføring.

— Og så lenge noen får betalt for å omtale noe, er det ingen tvil om at det er markedsføring og ikke redaksjonell omtale, sier Tollefsen. Hun legger til at de ennå ikke har mottatt noen klager angående produktplassering i blogger.

— Men kan en av grunnene til at dere ikke mottar klager være at leserne ikke får med seg at produktomtalen er betalt?

— Ja, det kan du si. Det er klart at man trenger at nettets brukere er bevisste rundt dette, sier hun.

- Ødelegger estetikken og troverdigheten

Det er særlig i moteblogger produktplassering er en økende virksomhet. En av Norges mest populære moteblogger er Glamourbibliotekaren . Hun kunne ikke tenke seg å ta betalt for redaksjonell omtale.

— Jeg er ikke interessert i reklame/annonsering eller produktplassering i det hele tatt. Det er umulig å gjøre det uten å ødelegge estetikken, sier hun til BT.

Hun har imidlertid fått tilsendt skjønnhetsprodukter for testing.

— Men da gjorde jeg det klart at jeg kun ville skrive om det om jeg fant det interessant selv, at jeg kunne skrive positivt eller negativt alt etter hva jeg syntes, og i såfall skulle jeg ikke legge skjul på at dette var noe noen hadde sendt meg. Altså ingen skjult reklame, sier hun.

Nådd norske blogger

I utlandet har det lenge vrimlet av formidlingsfirmaer som tilbyr bloggere å få tilgang til betalte skriveoppdrag. I desember i fjor kom det første firmaet som formidler oppdrag til norske bloggere, Bloggerwave.

— Vi har foreløpig 18.500 bloggere, hvorav 450 av dem er norske, sier Bloggerwaves CEO Ulrik Svane Thomsen til BT.

— Vi tror 100% på at internettmarketing er fremtiden. Digital TV vil med tiden drepe mulighetene for reklame på fjernsyn og det vil åpne for kjempemuligheter på nettet, sier Thomsen.

— Vi er klar over at Bloggerwave finnes, men har ikke vurdert dem fordi vi ikke har mottatt noen klager på dem. Så lenge det kommer tydelig frem at blogginnlegget med omtalen er ren markedsføring er det i utgangspunktet greit, sier forbrukerombudets jurist.

Må ha ambisjoner

Sindre Låstad understreker at troverdighet tar lang tid å bygge opp, men kort tid å ødelegge. Han har derfor tenkt å merke produktomtale tydelig i fremtiden, men tenker å fortsette med reklame i bloggen. Han forteller om utenlandske blogger som tjener hundretusenvis av kroner i måneden på annonsering og produktplassering.

— Det gjelder å ha litt ambisjoner når man driver med dette. Jeg var forberedt på at jeg kunne tjene lite i starten, og syns derfor at dette har gått over all forventning. Mitt mål var i utgangspunktet å klare å tjene mer enn jeg gjorde på min siste jobb, som var på Kiwi, og det har jeg allerede mer enn fordoblet, avslutter han.

Stoler du like mye på bloggere som tradisjonelle medier? Si din mening i feltet under!

Åserud, Lise
LEVER AV Å BLOGGE: Sindre Låstad(23)er oppe i 10.000 kroner i månedlige reklameinntekter i bloggen sin, men ser for seg at beløpet øker betydelig fremover. -Det gjelder å ha ambisjoner, sier han.