Innrøm det. Du sykler rundt på en støvete vintersykkel som knirker tørt og hjerteskjærende. Dekkene er småmyke, og du tenker at snart, snart skal du stelle tohjulingen litt og gjøre den klar for fine utedager.

Gjør det nå! Ta børste og olje og avfetningsmiddel og din trofaste følgesvenn med ut i hagen. Full overhaling. Den som vinner på det, er du. Vi gir deg noen tips på veien.

Ukentlig smøring

— Folk er ikke klar over hvor viktig smøring av sykkelen er, sier sykkelreparatør ved Fana Sykkelverksted, Nina Skaathun Borgen.

Dersom du sykler hver dag, bør du smøre sykkelkjedet minst en gang i uken, gjerne to.

— Du vil få en helt ny opplevelse, lover Nina. Man kan nærmest ikke smøre for mye.

Men altså. Rengjøring først. Det er sikkert ikke bare undertegnede som har sverget til Zalo og oppvaskbørste når sykkelen skal vaskes.

— Det er ikke bra nok. Med avfetningsmiddel blir jobben lettere, sier verkstedets daglige leder, Lars Kallestadbakken og tar en demonstrasjon ute på plenen. Spray på, tørk av. Flaskebørste er bra til skrubbing. Og etterpå skyller man med vann.

Sjekk bremsene

For den makelig anlagte finnes det en liten dingseboms, en slags minivaskemaskin om du vil, som du kan fylle med avfetningsmiddel og feste på kjeden og snurre på pedalen. Rent på null-komma-nesten-svisj.

Etter vasken er det viktig å smøre godt. Ikke bare kjedet, men alle bevegelige deler på sykkelen.

— Det er lurt å bruke twistdott og en smøretube med olje. På den måten blir delene smurt ordentlig, og etterpå kan man bare ha twistdotten liggende og tørke over med olje av og til, sier Lars. Flasker med sykkelolje er også bra.

Flere ting man bør passe på:

Sjekk at dekkene ikke er morkne etter å ha stått inne hele vinteren. I verste fall kan de eksplodere.

Gir- og bremsewirene må også kontrolleres. Pluss bremseklossene. Er de nedslitte, bør de byttes ut prompte.

— Jeg er overrasket over foreldre som ikke prioriterer nye bremseklosser til barnas sykler, sier Lars.

Mer penger enn tid

Reparatørene har inntrykk av at folk er mer late enn tidligere når det gjelder stell av sykler.

— Det kommer ofte unger inn hit for å få lappet syklene sine. Foreldrene har ikke tid til å gjøre det selv eller vise hvordan det gjøres, og gir heller barna penger slik at verkstedet kan reparere dekket, sier Nina.

— Da jeg var liten, visste jeg ikke hva et sykkelverksted var. Jeg punkterte omtrent hver uke og lappet selv, humrer Lars.

Drive-in-sykkelvask

Når folk kommer inn for å få syklene reparert, er de ofte vææældig skitne.

— På Østlandet tar de ganske mye betalt for å vaske sykler, smiler Nina.

Sykkelvask mot betaling har også Lars planer om å begynne med.

— Jeg skal få en høytrykksspyler utenfor, og kommer til å opplyse folk om at det koster ekstra å vaske sykkelen før den blir reparert, sier Lars.

Enda en grunn til å gjøre det selv.

Vel, hva nøler du etter? Og du - husk hjelm før spradeturen.

SYKKELVENN: Daglig leder av Fana Sykkelverksted, Lars Kallestadbakken, tok utfordringen med å gi noen gode sykkelvårrengjøringstips.
FOTO: ARNE NILSEN