På et hotellrom i Paris sitter moteskaper Kristian Aadnevik fra Bergen. Det er to dager siden han viste sin tredje kolleksjon under eget navn på London Fashion Week. Han regner seg frem til én natts søvn den siste uken. Innspurten på kolleksjonen har slukt de fleste andre. I tillegg jobber Kristian som sjefsdesigner for det anerkjente franske merket Charles Jourdan. Han er i motemetropolen for å finne stoff til begge kolleksjonene.

— Det er travelt å ha sitt eget i tillegg til å designe kolleksjonen for et annet merke. Jeg må finne stoff både til meg selv og Jourdan, sjekke produksjonen av Jourdan-kolleksjonen og forberede den neste. Det er ingen pause. Jeg var våken hele natten frem til showet søndag, men fikk sovet litt etter festen om kvelden. Klokken fem i dag tidlig fikk jeg akkurat printet de siste bildene til showroomet mitt før jeg dro til Paris. Hvilken dag er det i dag forresten? Tirsdag?

Kristian rekapitulerer de siste dagene i et sjeldent ledig øyeblikk på hotellet, før han haster ut i kvelden på forretningsmiddag med japanske oppdragsgivere. Herfra reiser han videre til Italia for å se at alt er i orden med produksjonen av Jourdan-kolleksjonen. Å være moteskaper med suksess, krever både arbeidsnarkomani og en kjærlighet til faget som gjør det greit at jobben er selve livet ditt.

Talentspeidere

— Sexy og utrolig spennende. Moderne og raffinert. Han sprenger grenser og gjør det med full kontroll. Det er det vanskeligste en designer kan gjøre, sa moteskribent i britiske Vogue, Mary Fellowes til Dagbladets journalist etter Kristians show sist søndag.

— Kristian har noe helt spesielt selv. Han mestrer det intrikate til fulle, mente kollegaen i franske Vogue, Marie Le Fort.

Etter at bergenseren ble beskrevet som en av Londons mest spennende nye moteskapere av Sunday Times under forrige London Fashion Week, var det ikke bare Vogue som hadde benket seg. Journalister fra The Times, Telegraph, Guardian og Independent kom sammen med talentspeidere fra Paris for se om moteskaperens kunne leve opp til sine to første kolleksjoner.

— Det er min egen kolleksjon hjertet mitt går for. Hadde jeg gjort akkurat som jeg ville, og hvis jeg hadde tjent penger på det, var det den jeg hadde fokusert mine kreative krefter på. Det tar tid å bygge opp et firma. Du må gradvis selge og bygge opp en kundekrets. Enten må du ha en investor eller en veldig bra jobb utenom. Det er et problem for de fleste designere. Det er så mange utgifter ved å lage opp en kolleksjon, forklarer Kristian.

Eksklusiv rock

En imponerende førstekolleksjon er ikke nok til å overbevise innkjøperne. De vil være sikre på at designeren kan levere like godt hver sesong og følger motepressen med skjerpede øyne. Det eksklusive britiske motehuset Harrod's meldte allerede før høstens visning interesse for Kristian Aadnevik. «En klasse for seg,» er en av reaksjonene han har fått etter showet. Andre lurer på hvorfor han ikke er mer kjent. Stilen kan beskrives som eksklusiv rock.

— I denne kolleksjonen har jeg tatt ett skritt videre. Jeg har forsøkt å beholde det harde uttrykket jeg alltid har hatt, men har lagt mer vekt på volum og draperinger for å få frem kontrasten mellom det feminine og det harde. Kolleksjonen har flere detaljer og er mer skreddersydd. Den ligger nærmere couture, sier Kristian.

Pels og skinn mot chiffon og silke. 60 meter silke har gått med til den ene kjolen.

— Og så har vi brukt steiner som vi har slipt til selv og sydd inn i noen av klærne. Folk la kanskje ikke merke til dem på catwalken, men de var i alle fall der.

Moteturné

På flybussen i Trondheim har Lisa Mari Kvalvik fått lov til å lade opp mobilen sin hos bussjåføren. Hun er på landsdekkende turné, om det finnes noe sånt i motebransjen. Trondheim, Stavanger, Bergen og Oslo får alle besøk av designeren bak merket Lisa M i disse dager. Det er stor begeistring i butikkene hun besøker for å selge inn sin andre kolleksjon. Det er et halvt år siden hun debuterte med merket på Oslo Fashion Week.

— Det krever at du er veldig seriøs. Nå er det ikke noen lek lenger. Flere kollegaer har sagt til meg at enten er det en hobby eller så må du drive seriøst. For meg var det ikke noe vanskelig valg, men du må vite at du greier å gjennomføre det, sier Lisa Mari.

Verdifullt samarbeid

Etter en overveldende start på motekarrieren, hvor hun allerede på videregående skole ble belønnet med Karolineprisen for sitt talent, trengte Lisa Mari en tenkepause. Det tok ett og et halvt år før hun bestemte seg for å gjøre mote til livet sitt. Så begynte den virkelige jobben: designe kolleksjoner, saumfare Estland for de beste produsentene, forberede show for Oslo Fashion Week, og nå i disse dager reise landet rundt for å få tak i innkjøpere. Eksklusive Voga i Bogstadveien i Oslo har satt seg på kjøpelisten til Lisa M. Hun skrev under avtalen dagen før.

— Jeg har vært heldig og hatt gode medspillere fra starten, som fotograf Per Heimly og stylist Pauline Nærholm. Det har betydd enormt mye, sier Lisa Mari.

Lån, sjenerøs familie og oppsparte penger - pluss et respektfullt antall arbeidstimer og frustrasjoner - ligger bak kolleksjonen. Etter Norge står Paris og Roma for tur. En investor har også sett potensialet i Lisa M.

— Da jeg viste den første kolleksjonen på Oslo Fashion Week i februar, fikk jeg kjemperespons i form av ord og uttrykk, men det var ikke de store ordrene å hente. Men det gjelder å ha is i magen. Du må vise at du klarer å produsere neste kolleksjon også. Nå har jeg fått salg og bein å stå på. Det betyr at jeg kan gå enda videre.

Glamorøs kvinnekropp

Lisa M er glamorøse kjoler og jakker i en prisklasse fra 8000 kroner. Feminint, sexy og edgy, med farger og paljetter.

— Det jeg viser i dag er helt annerledes enn det jeg gjorde på skolen. Jeg har jobbet veldig mye med å lage en god form til kvinnekroppen og legger stor vekt på snitt, fargesammensetninger og kvalitet.

Eksklusive materialer har hun hentet fra samme agentur som brukes av blant andre Vivienne Westwood og Christian Dior. I løpet av november kommer Lisa M til byen hvor det hele startet for å vise sin vårkolleksjon til bergenserne.

— Selvfølgelig kan jeg kjenne på frykten, men den må jeg bare legge bort. Nå er jeg i gang, så da må jeg bare klare det.

MOTETALENT: Moteskaperen Kristian Aadnevik er opprinnelig fra Bergen, men bor og jobber i London. I tillegg til sin egen kolleksjon designer han for det anerkjente franske merket Charles Jourdan.