Det var hovedkonklusjonen etter tirsdagens PFU-behandling av saken, som varte i to timer, før utvalget tok pause for å formulere det endelige vedtaket.

Se og Hør ble frikjent for å ha publisert strandbilder av kronprinsfamilien tatt på en offentlig strand i St. Barthelemy (St. Barts), men ble felt for bilder tatt gjennom gjerdet da kongeparet feiret sine 75-årsdager på kongsgården. I begge tilfellene gjaldt diskusjonen både bildene generelt og det at barna i kongefamilien var avbildet.

Bladet ble også felt for å ha brakt uriktige opplysninger om kostnadene ved ferien til St. Barts og for å ikke ha gitt Slottet mulighet til samtidig imøtegåelse av opplysningene. PFU påpekte at Se og Hør senere trykket en presisering, men sier den ikke var tilstrekkelig eller veide opp for det opprinnelige overtrampet.

Utvalget behandlet også gjengivelse av to utenlandske intervjuer med Mette-Marit og Märtha Louise og hvorvidt disse var kreditert godt nok til at leseren var klar over at intervjuene ikke var gitt direkte til Se og Hør. Her fikk bladet kritikk for måten intervjuet med Märtha Louise ble gjengitt.