Halleraker trakk seg fra jobben som transportpolitisk talsmann etter at han gjorde det kjent at han hadde mottatt 136.000 kroner i honorarer for sitt arbeid i den europeiske bompengeorganisasjonen ASECAP.

Mens Halleraker bytter sete fra transportkomiteen til kommunalkomiteen, skal Trond Helleland nå fronte Høyres transportpolitiske satsing, skriver Aftenposten.

Helleland forsikrer at verken han eller hans nære familie har noen betalte sidejobber for bomselskaper.

— Nei, Buskerud er faktisk det eneste fylket i Norge uten bomstasjoner, riktignok kommer det bom på utbyggingen Sokna-Ørgenvika, så synden er jo kommet inn i verden her også, sier han til avisen.

- Kom brått på

Høyre har laget et alternativ til regjeringens nasjonale transportplan, og det er dermed Helleland som skal legge fram dette på Høyres landsmøte til helgen.

— Det kom litt brått på, dette. Jeg har nok ikke fått med meg alle detaljer selv om jeg har interessert meg for området. Men jeg føler meg godt nok skodd, sier han.

Øyvind Halleraker beklaget tirsdag at han ikke rapporterte inn alle økonomiske interesser og verv i Stortingets register og valgte å trekke seg fra transportkomiteen.

— Dette gjør jeg for å fjerne enhver tvil som kan oppstå knyttet til min habilitet, skrev Halleraker i et brev som ble lagt ut på Høyres nettsider.

Roste Ryfast

BT skriver torsdag at selskapet til Hallerakers kone, Via Futura AS, i februar 2011 sendte inn søknad om å få drifte det omstridte veiprosjektet Ryfast. 12. juni 2012 var saken til behandling i Stortinget.

At Ryfast ble slaktet i den eksterne konsekvensutredningen KS2, førte til at Fremskrittspartiet før første gang stemte mot et veiprosjekt. Det var blant annet reist tvil om trafikkgrunnlaget var stort nok til å betale utbyggingen.

- MIN JOBB: Stortingsrepresentant Øyvind Halleraker (H) mener det må være lov å være entusiastisk for veiprosjekter på Vestlandet selv om hans kone Ingrid Halleraker vinner anbud. - Ryfast er et kjempeviktig prosjekt. Det er min jobb å stemme for prosjekt jeg er for, sier Halleraker.
Håvard Bjelland (arkiv)

Halleraker var imidlertid av en annen oppfatning, og fra talerstolen roste han prosjektet som konens selskap nå drifter.

— Vi snakker om et av Norges største veiprosjekt. Det er faktisk et prosjekt som man lokalt så gjerne vil ha, at man finansierer det hundre prosent, både med brukerbetaling og med tilskudd. Det er intet mindre enn imponerende. Da skulle det bare mange at ikke vi her skulle si ja til prosjektet, sa Halleraker.

Avviser kritikk

Behandlingen av Ryfast blir ikke nevnt av Halleraker i hans sju sider lange redegjørelse om sine verv og økonomiske bindinger, noe Frps Arne Sortevik reagerer på.

— Det er veldig ugreit hvis han ikke har opplyst om dette i redegjørelsen. Dette bør Stortingets presidentskap se nærmere på, sier Sortevik.

Halleraker avviser imidlertid kritikken og understreker at departementet gikk inn for prosjektet.

— Når du får en slik anbefaling, så skal det veldig mye til for at vi går mot den. Jeg vil også si at i tilfellet Ryfast valgte jeg å ikke være saksordfører. Det var fordi jeg visste at det kunne bli en del av oppdragsporteføljen til Via Futura, sier Halleraker.