Bilistene raser, men folk som bor i strøkene som dekkes av den såkalte rushtidsavgiften, er vel tilfreds.

Rushtidssonen ble mandag utvidet mot vest, slik at den nå dekker fasjonable boligstrøk som Notting Hill, Kensington og Chelsea. Bilister som vil inn i disse områdene, må punge ut med 8 pund, eller 95 kroner, per dag.

Londons omstridte, venstreradikale borgermester Ken Livingstone sier utvidelsen vil føre til 15 prosent mindre trafikk, redusere luftforurensningen og gjøre det lettere for bussene å komme fram. Men næringslivet i den britiske hovedstaden frykter store tap.

Omsetningen i varehandelen kan falle med 236 millioner pund, eller 2,8 milliarder kroner, per år. Opptil 6.000 arbeidsplasser vil gå tapt, spår handelsstanden ifølge London-avisen The Guardians nettsider mandag.

Tony Bosworth i miljøvernorganisasjonen Friends of the Earth mener på sin side at myndighetene ikke har gått langt nok. Han krever at borgermester Livingstone setter fart i planene om å kreve ekstra avgifter for bruk av biler med spesielt høyt bensinforbruk.