• Jeg tviler på om de som sitter i styre og stell i Redningsselskapet har peiling på hva de faktisk driver med, sier merkevareforsker.

— Det endeløse bråket i Redningsselskapet er utrolig ødeleggende for organisasjonens omdømme.

NHH-forsker Nina Marianne Iversen er ekspert på merkevarebygging. Hun mener den siste runden med bråk i Redningsselskapet understreker at organisasjonen befinner seg i dyp krise i forhold til sitt omdømme i befolkningen.

Mistet beskytterskapet

— Dette siste bråket kommer bare noen dager etter kong Harald sa nei til å fortsette som selskapets høye beskytter. Også det gir et signal om at Redningsselskapet ikke lenger har tillit. Når organisasjonen stadig vekk opplever negativ omtale er det selvfølgelig veldig negativt for merkevaren Redningsselskapet, sier Iversen.

Forskeren mener folk flest ikke har forutsetninger for å vite hva som er rett og galt i organisasjonen, eller hvem som er til å stole på blant dem som står midt i bråket.

— Men de skjønner at det er ugler i mosen, sier hun.

Iversen nøler ikke med å karakterisere Redningsselskapet som «et merke i krise».

«Symbolhandling»

— Hva bør organisasjonen gjøre for å gjenvinne tillit?

— Det trengs en symbolhandling, en handling som viser at konflikten er løst og en avsluttet sak. Så lenge bråket fortsetter, er det jo umulig å gjenopprette tilliten, sier Iversen.

Hun mener konfliktene virker ødeleggende på nettverket som skaper en god merkevare.

— For Redningsselskapet, som har et ideelt formål og er avhengig av stor frivillig innsats, er kriser som dette ekstra skadelige. Tilliten brytes også ned innad i organisasjonen, mener Iversen.

— Har du andre eksempler på virksomheter som har skadet eget omdømme?

— For noen år siden var NSB veldig langt nede, men selskapet er nå bokstavelig talt kommet på skinner igjen. Statoil slet også med omdømmet etter etikkbråket rundt Iran-saken som førte til Olav Fjells avgang som toppsjef, sier NHH-forskeren.