HARALD BIRKEVOLD

STEIN OVE GRØNSUND

KJERSTI MJØR

5. april steg Petroleumsfondets formue med 82 millioner kroner på en investering i spritdistribusjon.

Omtrent samtidig skrev Sosial— og Helsedirektoratet brev til Brann Stadion om å fjerne de hvite stolene som skriver «Hansa» på en av banens kortsider.

I forrige uke skapte dessuten Justisdepartementet furore ved å foreslå at norske avisers vinspalter må rammes av forbudet mot alkoholreklame.

Statsminister Kjell Magne Bondevik (KrF) synes likevel ikke at det er dobbeltmoralsk å føre en restriktiv alkoholpolitikk her hjemme, samtidig som det norske oljefondet tjener store penger på det internasjonale spritmarkedet.

— I så fall er det dobbeltmoralsk å drive det statlig eide Arcus, men det har ingen reist spørsmål ved, sier Bondevik til BT.

— Sprit er legal vare i Norge. Vi kan ikke opprette et skille mellom spritproduksjon her hjemme og internasjonalt.

Lønnsom fusjon

Samtidig med bannbullen mot Hansa-stolene røpet det franske brennevinsselskapet Pernod-Ricard sine planer om å kjøpe den britiske konkurrenten Allied Domecq Plc. Dermed steg Pernod-Ricard 18 prosent på Paris-børsen. Allied Domecq fikk et liknende løft i London.

Petroleumsfondets eierandel i Pernod-Ricard var på vel 242 millioner kroner ved årsskiftet. Ettersom fondet har 213 millioner i den oppkjøpte bedriften, ble det en god dag på begge sider av kanalen.

Pernod-Ricard vokste 19 prosent i Asia og den tredje verden i første kvartal i år, og solgte totalt sprit for 6,2 milliarder kroner, ifølge en fersk børsmelding.

Mens aksjemarkedet spekulerte på positive ringvirkninger i andre selskaper i bransjen, steg amerikanske Fortune Brands som skal delta i finansieringen av kjøpet, og verdens største brennevinsdistributør Diageo Plc, noen prosent i London og New York. Sistnevnte selskap er ikke bare en tungvekter på verdensmarkedet, men også i Oljefondets portefølje med rundt 1,2 milliarder kroner.

3,7 mrd. i alkohol

Statens Petroleumsfond er ingen avholdsfanatiker, og har heller ikke skrupler med å investere i ølselskaper som sponser reklame på idrettsarenaer og fotballdrakter.

Nesten daglig ser vi reklame for danske Carlsberg flimre over tv-skjermen, et selskap hvor den norske investeringen er 80 millioner kroner.

I hollandske Heineken var investeringen i aksjer og obligasjoner 640 millioner kroner ved årsskiftet. Heineken er også en aktiv sponsor av all slags sport. For ikke å snakke om amerikanske Anheuser-Busch (Budweiser m.m.) som holder liv i USAs olympiatropp.

Etter vindfallet 5. april har Fondets alkoholinvesteringer trolig passert 3,7 milliarder kroner i aksjeverdier, mens vi har kjøpt obligasjoner i noen av de samme selskapene for 800 millioner.

Offensiv mot sprit

Noen vil hevde at disse massive investeringene i øl og sprit rimer dårlig med regjeringens - og spesielt KrFs - uttalte målsetting om å redusere alkoholforbruket. Men Bondevik viser til at spritproduksjon ikke er i strid med retningslinjene for oljefondet.

— I seg selv er ikke spritproduksjon en grunn til å trekke seg ut. Det skjer bare hvis investeringene bryter med kriteriene for det etiske rådet, sier Bondevik til BT.

Etisk råd ble opprettet av hans regjering for å sikre at oljefondet ikke investerer i selskaper som bryter menneskerettighetene, driver illegalt barnearbeid, uetisk produksjon, m.m. Så langt er Bondevik fornøyd med arbeidet til rådet.

— Men kan du som KrF-statsminister leve med at fondet investerer penger i spritproduksjon?

— Som statsminister har jeg i alle år måttet leve med norsk spritproduksjon. Det er ikke forbud mot å drikke sprit i Norge, og derfor er det heller ingen grunn til å trekke seg ut av investeringene i Petroleumsfondet.

Stavanger Aftenblad/Bergens Tidende

EDRUELIG: - Sprit er legal vare i Norge, sier statsminister Kjell Magne Bondevik. Derfor mener han det ikke er dobbeltmoralsk når det norske oljefondet tjener store penger på det internasjonale spritmarkedet.<br/>Foto. JAN M. LILLEBØ