Nå skal de forhåpentlig lære sjøvett gjennom en storstilt holdningskampanje, i god tid før neste båtsesong.

Hittil har sjøvettkampanjene gjerne vært rettet mot barn og unge, med oppfordring til bruk av redningsvest om bord i båt. Nå vil Sjøfartsdirektoratet i samarbeid med Redningsselskapet gripe fatt i den gruppen som mer enn noen annen er overrepresentert på dødsstatistikken til sjøs: godt voksne menn, gjerne fra 50 år og oppover.

Trenden gjelder også i 2009. Tall for første halvår viser at ikke mindre enn 10 av i alt 16 personer som omkom i fritidsbåtulykker, var menn over 61 år.

Overmodige folk

Det kan virke som om denne gruppen er nokså overmodige og med høye tanker om seg selv, mener sjøfartsdirektøren. De synes å tro at de er sterkere enn de er, og til og med i stand til å holde seg flytende lenge, etter at de har falt i vannet uten vest.

— De tar feil. De klarer ikke nødvendigvis å heise seg opp i båten hvis de har falt i vannet, og de vil fort fryse i hjel hvis de ligger lenge i vannet. Hvis alkohol er inne i bildet, risikerer de alkoholsjokk og en brå død, sier Sigurd Gude til NTB.

I begynnelsen av mars neste år drar Sjøfartsdirektoratet og Redningsselskapet i gang den storstilte holdningskampanjen. Det vil bli innslag i TV og lokalradio, aviser og fagblader og kampanjemateriell distribuert gjennom lokale foreninger og interesseorganisasjoner.

Felles krafttak

— Nå må vi ta et felles krafttak for å redusere antall dødsulykker med fritidsbåter, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad (Ap), som sørger for pengene til kampanjen.

Sjøfartsdirektøren regner med at det vil koste mellom 3 og 4 millioner kroner å få budskapet hjem hos målgruppen.

En av grunnen til at nettopp eldre menn er lagt under lupen er det faktum at de ikke omfattes av kravet til obligatorisk båtførerbevis som innføres fra 1. mai neste år. Bare båtførere født etter 1. januar 1980 blir pålagt «bevisbyrden».

— Med holdningskampanjen vil vi nå fram til gruppen som er overrepresentert på dødsstatistikken, sier Brustad.

«Pappa, bruk vest»

— Jeg tror ikke de er klar over hvor farlig det kan være å falle over bord fra en fritidsbåt uten flytevest. Selv det å ta seg opp i en liten åpen jolle kan være vanskelig med våte klær på, sier Sigurd Gude.

Han tror også at det vil være mulig å treffe denne litt alderstegne målgruppen gjennom Vis Sjøvett-kampanjen som er rettet mot barn.

— Jeg tror at et barn som sier til pappa eller bestefar at han bør bruke redningsvest, treffer bedre enn om jeg sier det samme, sier Gude.

Om en måned stikker direktorat at redningsselskap hodene sammen for å legge detaljene for kampanjen.

Scanpix