TOR OLAV MØRSET tor.morseth@bt.no

Det truer sikkerheten på veien, mener sjåførlærerne og Trygg Trafikk. Et gjennomsnittlig norsk førerkort koster ifølge Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) omtrent 13.000 kroner. I de store byene koster ofte lappen opp mot 20.000. Når nå prisene stiger med minst 20 prosent på grunn av momsreformen, risikerer ungdom å betale hele 25.000 kroner før de kan kjøre bil.

Økt press — Faren er at det gir et økt press for å ta færre timer. Vi så heller at folk fikk opplæring for pengene enn at de går til skatter og avgifter, sier administrerende direktør Leif N. Olsen i ATL.

Samtidig frykter han at elevene trekker fra de store byene, hvor det er vanskeligere å ta lappen. Målet er distriktene, hvor de ofte klarer seg med langt færre kjøretimer.

— Du havner i flere farlige situasjoner i en by. Skal du kjøre i en storby daglig, bør du være forberedt på nettopp det. Tendensen til at ungdom reiser ut av distriktene ser ut til å forsterke seg, og det er veldig uheldig.

50.000 hvert år Også i Trygg Trafikk er bekymringen stor.

— Kjøreopplæringen er allerede altfor kort. Dette vil ikke akkurat bedre situasjonen.

Arild Bjørlo står på sin side klar til å ta imot flere førerkortlystne bergensere. Han driver intensiv trafikkopplæring på Nordfjordeid.

— Om det blir flere etter dette, vet jeg ikke, men de skal iallfall være hjertelig velkommen, sier han.

Ifølge ATL tar vel 50.000 lappen for bil hvert år. 15.000 - 20.000 kjører opp i de andre klassene. Halvparten av attenåringene tar førerkortet, mens 35 prosent av hvert årskull tar det senere. Andelen attenåringer som kjører opp er forventet å synke.

Les også: - Det hele virker egentlig ganske sprøtt

VAKTSOMT BLIKK: Med to speil har kjørelærer Trond Tennestad full kontroll over elev Lena Fretheims kjøring. Og prisen har foreløpig ikke steget ... Foto: Jan M. Lillebø