MARIT HOLM

— Det er svært mye, ingen tvil om det, sier underdirektør i Forbrukerrådet, Ole Asbjørn Lie, som presiserer at henvendelser ikke er det samme som klager.

— Vi behandler i utgangspunktet ikke klager på selskap. Vi prøver å løse problemene generelt, fremfor å behandle en haug med enkeltsaker, sier Lie til Bergens Tidende.

Gjenganger

Også hos Forbrukerombudet er NextGenTel en gjenganger. Der er det registrert mellom 90-100 henvendelser de siste to årene.

— Det dreier seg om prisinformasjon, og om tilbud som ikke kan leveres. Men først og fremst handler det om dårlig service, sier Liv Seppelæ hos Forbrukerombudet.

— Ut ifra de henvendelsene vi har fått, kan det virke som om selskapet ikke har kapasitet til å ta seg av alle kundene. Det går på så enkle ting at folk ikke får svar, sier Ole Asbjørn Lie i Forbrukerrådet.

— Men det er også et problem at ikke kundene setter seg inn i kontraktene, og gjør seg kjent med forbehold som selskapet må ta. Kontrakter må leses før de undertegnes, ikke bare når det oppstår vanskeligheter, understreker Lie.

På grunn av de mange henvendelsene hadde Forbrukerrådet et møte med NextGenTel i vår, og har planlagt et nytt om ikke lenge.

Skal skjerpe seg

Informasjons- og markedsdirektør Morten Ågnes i NextGenTel sier at selskapet tar problemene seriøst.

— Vi forsøker å imøtekomme alle kundenes behov, og forsterker nå fokuset på forbedringer og effektiviseringer av kundeservicefunksjonen, sier Ågnes.

— Samtidig snakker vi om det hurtigst voksende teknologiskiftet i Norge. Det foretas godt over 1000 nye bredbåndinstallasjoner i Norge, hver eneste virkedag. Rundt 200 av dem er i regi av NextGenTel. Mye er basert på egen-installering, og vi jobber nå for å bedre informasjonen som følger med. Vi vet at det særlig er i forbindelse med installering at kundene har behov for å kontakte oss, sier Morten Ågnes.

— Har dere stort frafall av kunder?

— Vi har et jevnt frafall, på rundt 1 prosent av kundebasen per måned. Det er ikke spesielt høyt. For tiden vokser vi raskere enn markedet for øvrig. Det hadde vi ikke gjort hvis vi ikke tok telefonen, sier Ågnes.

Hastighetsøkning

I går meldte NextGenTel at de oppgraderer bredbåndproduktene i privatmarkedet. Kundene får altså økt kapasiteten på bredbåndet. Dette er niende gang eksisterende kunder får hastighetsøkning, uten tillegg i prisen.

Etter oppkjøp og utbygginger vil selskapets bredbåndnett omfatte mer enn 400 sentraler over hele Norge. Dermed forventer man å nå inntil 65 prosent av landets telefonlinjer gjennom eget nett.

Innen DSL-basert bredbånd har NextGenTel en estimert markedsandel på 17,4 prosent, per første halvår. Selskapet hadde 122.300 aktive linjer ved utgangen av juli 2005.