Det skjedde kort tid etter at en av smuglernes lokkebiler var stanset av politi og toll på norsk side av grensen. De svenske tollspanerne som så det som da skjedde, var ikke i tvil om at smuglerne fikk beskjed om det som hadde skjedd, skriver Aftenposten.

Lokkebilene blir utstyrt slik at de skal vekke mistanken til tollere og politi, og sendes først over grensen. Dersom de ikke blir stoppet i kontroll, kommer bilene fullastet med øl, sprit og sigaretter etter.

Effektiv kommunikasjon er avgjørende for at de store, polske smuglerligaene skal klare å gjennomføre sin avanserte taktikk med lokkebiler og kontraspaning.

— Det har vært flere episoder der smuglerne har snudd på svensk side. Da venter de gjerne en dag eller to-tre før de prøver igjen, sier Wenche Fredriksen, kontorsjef i Tollvesenet og leder av grensekontrollen på Svinesund.

Avgjørende bevis

Mye av kommunikasjonen mellom smuglerne skjer med SMS, og disse meldingene kan bli avgjørende bevis mot dem dersom de blir pågrepet. Det var det som skjedde med de ti polske mennene som ble pågrepet i en større politi- og tollaksjon 2. februar 2012, skriver Aftenposten.

Disse ti ble dømt i Halden tingrett i forrige uke. I dommen gjengis mange av meldingene.

En av smuglerne la ikke skjul på hva han drev med og skrev dette i en melding 23. januar 2012:

«Og i helgen er jeg borte, drar som vanlig på smugling ;) Og hvordan står det til hos deg?»

I dagene som fulgte skrev han flere avslørende meldinger:

«Jeg er i Norge og har 500 km igjen en vei.» «40 til Lillehammer, og dere?» «Hvilket klokkeslett er det utreise i morgen?»

Redd for tyver

En av meldingene forteller at smuglerne er redd for bli offer for tyver:

«Da ser det ut til at W... og A... er redde for at noen kan stjele varene fra dem. :)»

Andre meldinger forteller hvordan smuglerne opererer:

«W... og P... venter på minibussen på en lysning ved en liten innsjø etter Bengsfors, og i minibussen er det varer bare til én personbil, og det er A..., W... og M... som reiser med den, de er bare 3».

«E... skriv, har du skilter til meg?»

Dette dreier seg sannsynligvis om falske, norske registreringsskilt som smuglerne bruker for å skjule at bilene er polske.

«Jeg er på […], ikke langt fra bommene, så du må levere dem til meg på en eller annen måte, fordi jeg vil ikke kjøre rundt på disse veiene med de polske.»

Redd for å gå tom varer

Smuglerne har faste ruter til byer over hele Sør-Norge:

«Hvordan er situasjonen hos deg? Jeg har 30 til Gol.»

«Ok, når prøver du igjen? Dere må se etter en annen overgang ;)»

«Jeg har jo sagt til deg at jeg trenger varene før torsdag, fordi lørdag er for sent, og jeg skal ikke kjøre tomt for andre helg.»

«Jeg har skaffet varene fra en annen, men hvis han ikke kommer med dem fram til lørdag, skal jeg gi beskjed.»

«I morgen kveld kommer jeg til å vite alt. Og kan du ikke bringe mer og gjemme det i denne campinghytten?»

Truer hverandre

De er tydeligvis ikke bare gode venner i smuglerligaen:

«Hvis du sender noen med narkotika til meg en gang til, skal jeg ødelegge deg.»

De ti som ble dømt forrige mandag, har reist frem og tilbake mellom Polen og Norge et stort antall ganger. 377 ganger er de ti til sammen er registrert på fergen mellom Polen og Sverige.

90 biler har de ti brukt på disse turene. Én av dem har reist 57 ganger med fergen med 20 ulike biler.

Trafikken på mobiltelefonen hans forteller at han nærmest har kjørt i skytteltrafikk med smuglervarer fra mellomlagre i Sverige til Norge. Tre ganger på tre dager kjørte han tur-retur Svinesund-Røldal-Odda.