I målingen som Norstat har utført for NRK, svarer 6 prosent at de har blitt mer positive etter uttalelsene. 54 prosent svarer at uttalelsene ikke har påvirket deres syn på et Oslo-OL, mens 9 prosent svarer at de ikke kjenner til saken.

Heiberg skapte rabalder da han ga det norske kvinnelandslaget i langrenn en reprimande for å ha brukt sørgebånd under 15-kilometeren på OLs første øvelsesdag. Det internasjonale skiforbundet ga deretter Martin Johnsrud Sundby en advarsel for et omdiskutert sporskifte like før målgang på herrenes 30-kilometer.

På spørsmål fra NRK om Norge ved å pådra seg to advarsler på to dager oppfører seg arrogant, svarte Heiberg at Norge i utgangspunktet er kjent for å være arrogant, og at det ikke akkurat hjelper på imaget.

På ett år har også den generelle motstanden mot OL i Oslo om åtte år økt, framgår det av undersøkelsen. 56 prosent er nå motstandere av en søknad, mens 37 prosent er tilhengere. I mars i fjor svarte 45 prosent at Norge ikke burde søke om å få arrangere vinter-OL i Oslo i 2022, mens 46 prosent sa ja.

— Det er ikke til å legge skjul på at det har vært en betydelig kritisk oppmerksomhet fra Norge på mange plan i forhold til de olympiske leker som har vært gjennomført i Sotsji, sier generalsekretær Inge Andersen i Norges Idrettsforbund.