Har du iPhone og iPad er det ikke usannsynlig at du også har iVondt. Altså kroppslig ubehag som dippedutten har påført fingrer, armer eller nakke på grunn av intens konsentrasjon.

Selv om vi begeistres over å være konstant pålogget og tilgjengelig, er ikke kroppen like tilfreds med at vi døgnet rundt bringer med oss en digital bør full av fristelser. På jobben har de fleste av oss et bevisst forhold til høyde på arbeidsbordet, avstand til PC-skjermen og hvordan vi bruker tastatur og mus. Smarttelefonen er blitt en del av privatlivets ustoppelige aktiviteter og da glemmes alle ergometriske råd.

Vi står og sitter overalt med runde skuldre, fremoverbøyd hode og krum nakke og blar oss gjennom e-poster, meldinger og nyheter på smarttelefonen.

Statisk

— Vi får aldri hvile, sier kiropraktor Knut Andreas Eek ved Helse-Fornebu, som i økende grad oppsøkes av pasienter som forteller om smerter de knytter til bruk av smarttelefon. En plage han ikke hadde erfaring med fra tidligere, er at folk opplever at de har smerter i venstre arm, plager som skyldes at armen holdes statisk mens man blar seg gjennom siste nytt eller sender en siste e-post på T-banen på vei hjem etter endt arbeidsdag.

— Kroppen tåler ikke så godt at vi sitter eller står bøyd over små skjermer i de periodene hvor vi før ikke gjorde noen ting. Hovedproblemet er at folk ikke tenker på dette som belastning. De fleste plagene vi behandler skyldes små feil- og overbelastninger over tid, men forverringer knyttes ofte til kraftanstrengelser. Mange skjønner heller ikke at problemet kommer fra nakken og skuldrene. De hviler kanskje hendene i fanget, men bøyer seg mer ned for å se. Problemene som kan oppstå i nakken som følge av dette kan gi smerteutstråling helt ut i fingrene.

Det er lett å glemme at hodet er tungt, det veier åtte kilo og belastningen for rygg og nakke blir mye større når vi sitter med hodet bøyd. Nakken fungerer da som en vektstang og hodet blir tyngre jo mer det bøyes, frem sier Eek.

Den lille smarte telefonen er ingen tungvekter med sine 300gram. Men det er ikke smart å sitte for lenge og la pekefingeren bla seg gjennom nyheter om finanskrisen og venners oppdateringer på Facebook på trikketuren til og fra jobben.

— De minste skjermene er verst, for da må vi konsentrere oss for å få med oss all informasjonen, noe som fører til at folk blir mer anspent og sitter mer fremoverbøyd, sier Eek.

SMS-tommel

Dette vet forsker og ergonom ved Göteborgs Universitet, Ewa Gustafsson, mye om. Hun tok doktorgraden på støle SMS-tommeltotter da folk tastet meldinger høy i hastighet etter at mobiltelefoner ble allemannseie.

— Folk som rapporterte om ubehag skrev mange SMS-er med bare én tommel og de hadde hodet foroverbøyd når de skrev, sier Gustavsson.

— De som hadde minst plager lot armen som holdt telefonen få støtte på et bord eller på låret når de skrev. Teknologien utvikler seg så raskt at SMS-tommelen er i ferd med å bli historie. Nå er det pekefingeren som brukes til å hente frem informasjon på smarttelefonene og lesebrettene.

Trykkes eller berøres?

Selv om dette er nye oppfinnelser, er forskere allerede i gang med å undersøke hvordan denne teknologien påvirker oss:

— Jeg arbeider med en studie sammen en gruppe forskere i Australia om hvordan kroppen reagerer på å være eksponert mot ulike typer tangentbrett, enten det er knapper som skal trykkes på eller bare berøres. Hva har det å bety for måten vi beveger oss på når vi bruker denne teknologien? Er det riktig at lesebrett er en tilbakelent aktivitet i motsetning PC-skjermen? Holder vi nakken ulikt når vi bruker de forskjellige bærbare digitale verktøyene? Vil brettene overta for PC-skjermen?

Gustavsson sier at man vet lite om hva som skjer når de teknologiske tilbudene blir mindre i størrelse, hva vil det bety for en aldrende befolknings muligheter til å følge med i utviklingen?

Samlebånd

Rikke Richardsen er leder av ergonomigruppen i Norsk Fysioterapeutforbund og arbeider i Hordaland fylkeskommune.

— Det er de små skjermene som er de mest krevende for oss, tegnene blir små og vi holder skjermen tettere opp mot øynene for å se. Øye- og nakkeaktiviteten får mer preg av «samlebånd»-arbeid, ensformig og statisk, og kravet om fullt fokus på skjermen stjeler mulighet til hode- og nakkebevegelse. Hele hverdagssituasjonen blir mer begrenset og intens.

Richardsen etterlyser mer forskning og kunnskap om forholdet mellom teknologi og kroppen.

— Jeg trekker mine slutninger basert på erfaringer jeg har gjort, ikke forskning. Men det slår meg at ungdom behersker teknologien bedre enn voksne også fysiologisk. Alle skoleelever i videregående opplæring bruker bærbar PC. Det er svært sjelden de rapporterer om datarelaterte plager til tross for at de bruker mye tid foran PC-en. De har mindre respekt for teknologien og legger kanskje heller ikke stor vekt på at det er en kostbar gjenstand de håndterer.

Reduser plagene:

Glem dingsen på vei til og fra jobb.

Varier arbeidsoppgavene dine.

Bruk ergonomiske hjelpemidler.

Skift arbeidsstilling, les også på papir ikke bare PC.

Jobb minst med små skjermer.

Støtt armen som holder telefonen.

Rør deg mest mulig, strekk deg ut, rist løs etter en intensiv økt.

Sjekk synet ditt.

Får du også vondt av iPhone og iPad?