Ryanair har kastet sine øyne på Haugesund Lufthavn og vil gjerne inngå en 15 års kontrakt for å kunne tilby superbillige flyreiser til og fra Vestlandet.

Selskapets hovedkrav har vært en kraftig reduksjon i flyplassavgiftene. Nå har det dukket opp helt nye krav fra selskapet, blant annet utvidelse av rullebanen og flere ansatte på flyplassen.

Hvis ikke, kan ikke Ryanair bruke sine nye og store Boeing 737-800-fly på flyplassen. Så store fly må nemlig til for å få lønnsom drift, hevder Ryanair. Kravene kan koste 100 millioner kroner.

— Dette er uaktuelt. Vi har ingen planer om å utvide rullebanen ved Haugesund lufthavn. En slik utvidelse vil alene koste flere titalls millioner kroner. Disse pengene har vi ikke. Det er heller ikke mulig å ansette flere medarbeidere i en tid da antall ansatte må ned, sier Luftfartsverkets regiondirektør på Vestlandet, Are Lien, til Bergens Tidende.

Andre interessert?

— Kan dette bety at Ryanair dropper Vestlandet?

— Det kan tenkes. Men det finnes jo andre lavprisselskaper enn Ryanair som kan være interessert uten å stille de samme kravene, sier Lien.

Tirsdag varslet Luftfartsverket at man vil redusere den såkalte startavgiften ved Haugesund lufthavn med hele 90 prosent for å få utenlandske lavprisselskaper til å satse på billigere flyruter.

Det gjør flyplassen til Vestlandets svar på Torp flyplass ved Sandefjord. Men da representanter for Haugesund lufthavn og Haugesund kommune besøkte Ryanairs hovedkvarter i Dublin sist mandag, kom det altså helt nye krav på bordet.

Næringssjefen i Haugesund kommune, Tormod Karlsen, sier til Bergens Tidende at man nå vil forsøke å finne en alternativ finansiering for å få utvidet rullebanen til 2100 meter.

— Dette har vi arbeidet med lenge. For skal Haugesund lufthavn overleve som flyplass, må vi uansett utvide rullebanen, legger han til.

80.000 nye reisende

Driftssjef Øivind Krovik ved Haugesund lufthavn var med på møtet med Ryanair mandag. Han sier at kravene om lengre rullebane og flere ansatte virker ufravikelig. Ryanair har svært få ansatte, og vil ikke ha eget bakkepersonale i Norge.

— Hvis ikke Luftfartsverket kan sørge for dette, må politikerne på banen og tilrettelegge for konkurranse og lavprisselskaper. For hvert fly Ryanair setter inn i Haugesund, får vi over 80.000 nye reisende til og fra Vestlandet hvert år. Ryanair satser på fulle fly, og da må rullebanen utvides. Her er det store ringvirkninger både for næringslivet og reiselivet på hele Vestlandet, sier Krovik.